Jak skutecznie zainteresować uczniów tematyką folkloru i zaangażować w projekcie?
Od września w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku realizowaliśmy z klasą Przysposabiającą do Pracy (uczniowie z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną) projekt edukacyjny pt. „Na ludowo”. Dziś nastąpiło jego zakończenie i prezentacja wyników naszej pracy.
Uczniowie klasy 3P, poznawali najważniejsze informacje o największych regionach w Polsce, w tym o swoim, czyli o Wielkopolsce. Tematyka projektu znana jest wszystkim i bardzo często w szkołach realizowana, dlatego zaplanowałyśmy jej wdrożenie z trochę innej perspektywy. Postanowiłyśmy przybliżyć uczniom przede wszystkim tradycje i zwyczaje ludowe- folkowe, po to by zaszczepić w nich miłość do tradycji, polskich, ludowych wzorów i obyczajów. Nie obyło się bez kaszubskich haftów, góralskich i wielkopolskich motywów. Najbardziej przypadły nam do gustu łowickie wycinanki.
Aby uczniowie skutecznie przyswoili omawiane treści i maksymalnie zaangażowali się w ich realizację zastosowałyśmy wielorakie metody i formy pracy.
Jak można zaktywizować uczniów realizujących projekt?
- Zaczęłyśmy od pracy z mapą, od wskazywania najważniejszych regionów Polski. Uczniowie mieli za zadanie zaznaczyć i wypisać największe polskie miasta. Stworzyli makietę mapy z omawianymi regionami.
- Następnie poznaliśmy tradycję poszczególnych regionów, skupiając się na charakterystycznych strojach ludowych i folkowych wzorach. W tym celu posłużyłyśmy się świetną bazą pomysłów, gier, materiałów do wydruku i wiedzy tematycznej, czyli stroną Polalech .
- Następnie uczniowie stworzyli lapbooki, w którym zawarli najważniejsze dla regionów informacje, w tym o naszym regionie- Wielkopolsce.
- Nie mogło w naszych działaniach zabraknąć nowoczesnych technologii, dlatego młodzież stworzyła interaktywne puzzle na platformie jigsawplanet . przedstawiające zabytki największych miast Polski i stroje ludowe naszych regionów. Powstały interaktywne ćwiczenia na platformie Learningapps związane z wzorami folkowymi i testy o gwarze. W aplikacji Pic Collage powstały przepiękne plakaty opisujące wybrane regiony.
- Przyrządzaliśmy najważniejsze, charakterystyczne dla poszczególnych regionów potrawy, przy okazji skupiając się na estetyce nakrywania i zdobienia stołów. Utrwaliliśmy zasady savoir vivre.
- W związku ze zbliżającą się Wielkanocą stworzyliśmy folkowe, świąteczne motywy ozdobne. Między innymi pisanki, kolorowe palmy, świąteczne kartki.
Podsumowanie projektu odbyło się dzisiaj na forum szkoły. Uczniowie realizujący projekt przebrali się w elementy ludowych strojów, stwarzając tym samym niesamowitą atmosferę. Zaprezentowaliśmy wytwory i produkty projektu, a na koniec zorganizowaliśmy kiermasz ręcznie zdobionych świątecznych toreb do prezentów. Do projektu zaprosiłyśmy także Panią Kingę Frąckowiak, nauczycielkę przysposobienia do pracy w tej klasie.
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii.
Zobaczcie nasze działania projektowe w książeczce elektronicznej.
Print Friendly, PDF & Email
- 3 GRUDNIA- MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ - 29 listopada 2024
- Jak wygenerować piosenkę za pomocą AI? - 13 listopada 2024
- Edukacja patriotyczna i obywatelska przyjazna uczniom. Inspiracje i pomysły na zajęcia. - 24 października 2024