Projekt „Na ludowo”

Jak skutecznie zainteresować uczniów tematyką folkloru i zaangażować w projekcie?

Od września w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku realizowaliśmy z klasą Przysposabiającą do Pracy (uczniowie z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną) projekt edukacyjny pt. „Na ludowo”. Dziś nastąpiło jego zakończenie i prezentacja wyników naszej pracy.

Uczniowie klasy 3P, poznawali najważniejsze informacje o największych regionach w Polsce, w tym o swoim, czyli o Wielkopolsce. Tematyka projektu znana jest wszystkim i bardzo często w szkołach realizowana, dlatego zaplanowałyśmy jej wdrożenie z trochę innej perspektywy. Postanowiłyśmy przybliżyć uczniom przede wszystkim tradycje i zwyczaje ludowe- folkowe, po to by zaszczepić w nich miłość do tradycji, polskich, ludowych wzorów i obyczajów. Nie obyło się bez kaszubskich haftów, góralskich i wielkopolskich motywów. Najbardziej przypadły nam do gustu łowickie wycinanki.

Aby uczniowie skutecznie przyswoili omawiane treści i maksymalnie zaangażowali się w ich realizację zastosowałyśmy wielorakie metody i formy pracy.

Jak można zaktywizować uczniów realizujących projekt?

  • Zaczęłyśmy od pracy z mapą, od wskazywania najważniejszych regionów Polski. Uczniowie mieli za zadanie zaznaczyć i wypisać największe polskie miasta. Stworzyli makietę mapy z omawianymi regionami.
  • Następnie poznaliśmy tradycję poszczególnych regionów, skupiając się na charakterystycznych strojach ludowych i folkowych wzorach.  W tym celu posłużyłyśmy się świetną bazą pomysłów, gier, materiałów do wydruku i wiedzy tematycznej, czyli stroną Polalech .
  • Następnie uczniowie stworzyli lapbooki, w którym zawarli najważniejsze dla regionów informacje, w tym o naszym regionie- Wielkopolsce.
  • Nie mogło w naszych działaniach zabraknąć nowoczesnych technologii, dlatego młodzież stworzyła interaktywne puzzle na platformie  jigsawplanet . przedstawiające zabytki największych miast Polski i stroje ludowe naszych regionów. Powstały interaktywne ćwiczenia na platformie Learningapps związane z wzorami folkowymi i testy o gwarze. W aplikacji Pic Collage powstały przepiękne plakaty opisujące wybrane regiony.
  • Przyrządzaliśmy najważniejsze, charakterystyczne dla poszczególnych regionów potrawy, przy okazji skupiając się na estetyce nakrywania i zdobienia stołów. Utrwaliliśmy zasady savoir vivre.
  • W związku ze zbliżającą się Wielkanocą stworzyliśmy folkowe, świąteczne motywy ozdobne. Między innymi pisanki, kolorowe palmy, świąteczne kartki.

Podsumowanie projektu odbyło się dzisiaj na forum szkoły. Uczniowie realizujący projekt przebrali się w elementy ludowych strojów, stwarzając tym samym niesamowitą atmosferę. Zaprezentowaliśmy wytwory i produkty projektu, a na koniec zorganizowaliśmy kiermasz ręcznie zdobionych świątecznych toreb do prezentów. Do projektu zaprosiłyśmy także Panią Kingę Frąckowiak, nauczycielkę przysposobienia do pracy w tej klasie.


Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii.

Filmik- realizacja projektu.

Zobaczcie nasze działania projektowe w książeczce elektronicznej.

Opis projektu

Zyta Czechowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.