Metoda projektu jest jedną z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych przez nas, ale także przez innych nauczycieli metod uczenia się. To naturalny sposób na kreatywne nauczanie oraz wdrażanie do samokształcenia i rozwijania zdolności twórczych uczniów.
Dlaczego warto, a nawet należy pracować metodą projektów?
- Projekt umożliwia nauczycielom, terapeutom, ale także rodzicom poznanie predyspozycji, zainteresowań i umiejętności uczniów.
- Podczas pracy w projekcie mamy szansę na poznanie stylów uczenia się dzieci.
- Dzięki różnorodnym zadaniom zaplanowanym w pracy projektowej umożliwiamy naukę i aktywność wszystkim typom dzieci, bez względu na ich rodzaj inteligencji i predyspozycji. Mają szansę na sukces zarówno słuchowcy jak i uczniowie, u których dominującym zmysłem jest ruch czy wzrok. Z pewnością projekt sprawdzi się w pracy z uczniami z wysoką samooceną jak i z uczniami o niskim poczuciu własnej wartości. Swoje miejsce odnajdą w nim uczestnicy preferujący rolę lidera i uczniowie lubiący aktywności w cieniu innych.
- Metoda projektu zwiększa szansę na odniesienie sukcesu uczniom słabszym, nieśmiałym, ale także dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Bez wątpienia taka forma pracy i rozwiązywania problemów daję szansę na współpracę i integrację uczniów z wielu szkół.
- Projekt pozwala na zastosowanie różnorodnych aktywności, form pracy i użycia różnych środków i zapraszania do ich realizacji ciekawych osób. Nie bez znaczenia jest tutaj możliwość wdrażania nowoczesnych technologii, które nie tylko aktywizują uczniów, ale uatrakcyjnią proces uczenia się.
- Praktyczne zastosowanie lekcji odwróconych.
Jednym z ostatnich projektów, który realizujemy z uczniami jest międzynarodowy projekt eTwinning pt. ORA – AMA – KO – come together! Team projektowy składa się z Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, Szkoły Podstawowej ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΙΒΙΔΩΝ ΠΑΝΩ z Cypru (Kivides Primary School, Limassol, Cypr) oraz Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. W 2020 r. głównym tematem dla programu eTwinning są zmiany klimatu i wyzwania prośrodowiskowe. W ten sposób edukacja na poziomie ponadnarodowym włącza się w dyskusję na niezwykle ważne ekologicznie, społecznie i gospodarczo tematy. Poprzez platformę eTwinning, na której zarejestrowanych jest ponad 765 668 nauczycieli oraz 204 861 szkół można znaleźć partnera do projektu międzynarodowego organizowanego w cyberprzestrzeni, ale także do projektów Erasmus+. eTwinnerzy poprzez swoje działania poruszają różnorodne zagadnienia, rozwiązując przy tym problemy metodyczne i dydaktyczne. Projekty eTwinning gwarantują rozwój uczniów, nauczycieli, a także społeczeństw lokalnych, podnosząc jakość pracy placówek, w których są one prowadzone.
Zadaniem projektu jest poznanie różnorodności biologicznej lasów deszczowych, ochrona klimatu, kształtowanie umiejętności i postaw proekologicznych oraz prozdrowotnych, kreowanie kultury ekologicznej, integracja, a także współdziałanie w obrębie kilku przedmiotów.
Do głównych celów projektu oprócz zapoznania się z bioróżnorodnością obszarów lasów deszczowych należało:
1) Stworzenie i wykonanie The ORA-AMA-KO song oraz nagranie wspólnego klipu
2) Kreowanie map myśli (za pomocą aplikacji na tablety) na temat: jak lasy deszczowe wpływają na klimat?
3) Współtworzenie w JumperStory komiksu o ochronie klimatu.
4) Konstrukcja eko-wehikułu, dzięki któremu można przemieszczać się pomiędzy poznawanymi obszarami.
5) Działamy dla klimatu! – tworzenie zaszyfrowanych wiadomości dla zespołów projektowych.
6) Zorganizowanie telekonferencji ze szkołami partnerskimi.
7) Zorganizowanie warsztatów kulinarnych, podczas których przygotowaliśmy i promowaliśmy zdrowe potrawy.
8) Przygotowanie doświadczeń, będących wstępem do omawiania zagadnienia naturalnych zanieczyszczenia powietrza (wybuchy wulkanów) oraz filtracji i oczyszczania wody.
7) Podsumowanie i ewaluacja projektu z wykorzystaniem formularzy Google.
Podczas projektu uczniowie współpracując z kolegami ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce oraz ze Szkołą Podstawową z Cypru działają praktycznie, wykorzystując dostępne wcześniej już w innym celu wykorzystywane elementy, ale także poszerzają swoje kompetencje cyfrowe.
Największą wartością dodaną tego projektu jest jednak jego interdyscyplinarność – osadzenie go w metodologii STEAM, współpraca i integracja uczniów pełnosprawnych z niepełnosprawnymi intelektualnie. Udowadniamy przy tym, że jesteśmy świadomymi ekologicznie ludźmi i jesteśmy zdeterminowani, by dbać o naszą planetę. Wszystkie, edukacyjne działania, które podnoszą świadomość i wiedzę uczniów na temat klimatu i tego w jaki sposób o niego dbać są efektywne i warte naszego zaangażowania. Dzięki temu projektowi współtworzona została wrażliwość, szacunek i tolerancja, a wieloaspektowe działania szkolne ukazały jak za pomocą współpracy można pokonywać problemy i trudności, dążąc tym samym do wzrostu zaangażowania, motywacji oraz wszechstronnego rozwoju uczniów.
Działania projektowe trzech szkół można obejrzeć na platformie etwinning pod dostętenym linkiem: https://twinspace.etwinning.net/102645/pages/page/791802
Autorzy artykłu:
Zyta Czechowska- Nauczyciel Roku 2019, pedagog specjalny.Współprowadząca bloga edukacyjnego www.specjlani.pl. Ambasadorka programu eTwinning. Pasjonatka nowych technologii, prelegentka i autorka wielu branżowych publikacji.
Tomasz Ordza- Nauczyciel przedmiotów science w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Podróżnik preferujący długie wędrówki górskie i jazdę na rowerze. Intryguje go ekologia, inspiruje Szymborska, a jego marzenia to zwiedzenie i doświadczenie Ameryki Południowej oraz spędzenie przynajmniej jednego dnia w prawdziwym Hogwarcie. Stara się, aby jego uczniowie byli świadomymi obywatelami, myśleli globalnie, działali lokalnie i uśmiechali się do otaczającego świata. Ma szczęście w życiu, ponieważ lubi to co robi!
Print Friendly, PDF & Email
- PRZYCZYNY ZACHOWAŃ TRUDNYCH U UCZNIÓW ZE SPE - 16 lutego 2025
- Poczekajki dla uczniów - 29 grudnia 2024
- 3 GRUDNIA- MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ - 29 listopada 2024