Projekt „Drugie życie” dotyczy praktycznego działania młodzieży w klasie przysposabiającej do pracy i jego nadrzędnym celem jest usprawnianie manualne, praktyczne działanie, nabycie nowych umiejętności z zakresu stolarstwa i umiejętności praktyczno-technicznych. Uczniowie usprawniać i nabywać będą takie kompetencje kluczowe jak: kompetencje informatyczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się.Wielu uczniów naszej szkoły, może pochwalić się nieprzeciętnymi zdolnościami manualnymi i artystycznymi. Potrafią pięknie malować, tworzyć prace plastyczne, które wyróżniają się dużą pomysłowością.
Zajęcia praktyczno – techniczne są dla uczniów wspaniałą zabawą, sposobem na odreagowanie nadmiernych napięć emocjonalnych. Są bardzo ważnym elementem ich terapii i wspomagania rozwoju, prowokują one dzieci do samodzielnego wysiłku, dają wiele radości podczas pracy z materiałem plastycznym, pozwalają doskonalić swoje umiejętności techniczne. Bardzo ważną rzeczą jest to, aby ich wytwory mogły być wyeksponowane i pokazane innym. Jest to forma doceniania, nagrodzenia i dowartościowania autora pracy. Stąd pomysł na projekt, w którym uczniowie będą mieli możliwość tworzenia prac, renowacji starych rzeczy, a następnie zaprezentowania ich na forum szkoły. Na zakończenie projektu, zorganizujemy wystawę prac, będzie także możliwość ich zakupu.
Cele projektu:
-
- Rozwijanie wrażliwości oraz ekspresji manualnej, plastycznej, artystycznej i estetycznej.
- Dostarczenie uczniom okazji do współpracy, doskonalenia umiejętności planowania pracy, kalkulowania kosztów itd.
- Stworzenie uczniom możliwości do wykazania się swoimi umiejętnościami i zdolnościami.
- Usprawnianie manualne uczniów.
- Opanowanie wybranych umiejętności i wiadomości potrzebnych do wykonania poszczególnych zadań.
- Rozwijanie w uczniach kreatywności oraz przewidywania konsekwencji działań.
- Rozwijanie w uczniach umiejętności planowania estetycznego wystroju wnętrz.
- Doświadczenie przez uczniów własnej sprawczości poprzez efekt wykonania przedmiotów dekoracyjnych.
- Zwrócenie uwagi na możliwość nadawania przedmiotom “drugiego życia”, czyli tak zwany recykling.
- Pomoc w określaniu swoich preferencji zawodowych, dostrzeganie mocnych stron.
- Zapoznanie z higieną i bezpieczeństwem pracy.
- Nauka posługiwania i wykorzystywania sprzętu typu: szlifierka, wiertarka.
- W procesie kształcenia należy zastosować przede wszystkim metody praktyczne, wyzwalające inwencję twórczą uczniów.
- Uczniowie odnawiać będą stare przedmioty, bibeloty i meble, którym nadadzą drugie życie. Będą one elementem wyposażenia klas, ale także ich domów. Ponadto zostanie zorganizowana wystawa i prezentacja wytworów uczniów.
- Zorganizowana zostanie wystawa oraz kiermasz odrestaurowanych mebli. Dochód ze sprzedaży uczniowie przeznaczą na dofinansowanie wycieczki.
- Uczniowie stworzą poradnik “Jak nadać meblom blask i przywrócić do użytku”.
Sposoby realizowania projektu:
-
-
- W procesie kształcenia należy zastosować przede wszystkim metody praktyczne, wyzwalające inwencję twórczą uczniów.
- Uczniowie odnawiać będą stare przedmioty, bibeloty i meble, którym nadadzą drugie życie. Będą one elementem wyposażenia klas, ale także ich domów. Ponadto zostanie zorganizowana wystawa i prezentacja wytworów uczniów.
- Zorganizowana zostanie wystawa oraz kiermasz odrestaurowanych mebli. Dochód ze sprzedaży uczniowie przeznaczą na dofinansowanie wycieczki.
- Uczniowie stworzą poradnik “Jak nadać meblom blask i przywrócić do użytku”.
-
Projekt zakłada realizację celów poprzez organizowanie :
-
-
- warsztatów stolarsko-malarskich,
- konkursów technicznych,
- pokazów i prezentacji multimedialnych,
- praktycznych działań podczas lekcji,, jak również poprzez pracę z komputerem, w zakresie poszukiwania informacji i ciekawych pomysłów na stroiki i prace dekoracyjne.
-
Przewidywane efekty pracy:
- Rozbudzenie potrzeby pracy i świadoma odpowiedzialność za rozwój własnych umiejętności i predyspozycji.
- Uczniowie usprawnią swoje umiejętności manualne.
- Uczniowie będą twórcami pięknych mebli i bibelotów.
- Poprzez praktyczne działanie uczniowie poznają sposoby renowacji i odnawiania mebli.
- Uczniowie wzbogacą wiedzę na temat sposobów zastosowań i wykorzystania farb, lakierów, środków do konserwacji drewna oraz narzędzi stolarskich.
- Uczniowie będą świadomi swoich umiejętności i ograniczeń. Określą swoje preferencje zawodowe.
- Poznają sposoby na aktywność zawodową po ukończeniu szkoły.
- Uczniowie będą posiadali umiejętności pomocne w estetycznym i praktycznym urządzeniu własnych pokoi czy mieszkań.
Oto pierwsze efekty pracy uczniów.
Print Friendly, PDF & Email
- Poczekajki dla uczniów - 29 grudnia 2024
- 3 GRUDNIA- MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ - 29 listopada 2024
- Jak wygenerować piosenkę za pomocą AI? - 13 listopada 2024