Metoda projektu jest w ostatnim czasie jedną z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych w szkołach metod uczenia się.
To naturalny sposób na kreatywne nauczanie oraz wdrażanie do samokształcenia i rozwijania zdolności twórczych uczniów.
Koniec roku szkolnego, to czas podsumowań i ewaluacji. Jaką ocenę wystawiono projektowi?
My najczęściej pracujemy z naszymi uczniami w taki właśnie sposób, ponieważ dzięki różnorodnym zadaniom zaplanowanym w pracy projektowej umożliwiamy naukę i aktywność wszystkim typom dzieci, bez względu na ich rodzaj inteligencji i predyspozycji. Mają szansę na sukces zarówno słuchowcy jak i uczniowie, u których dominującym zmysłem jest ruch czy wzrok. Z pewnością projekt sprawdzi się w pracy z uczniami z wysoką samooceną jak i z uczniami o niskim poczuciu własnej wartości. Swoje miejsce odnajdą w nim uczestnicy preferujący rolę lidera i uczniowie lubiący aktywności w cieniu innych.
Projekt „Drugie życie” dotyczy praktycznego działania młodzieży w klasie przysposabiającej do pracy i jego nadrzędnym celem jest usprawnianie manualne, praktyczne działanie, nabycie nowych umiejętności z zakresu stolarstwa i umiejętności praktyczno-technicznych.
Uczniowie usprawniać i nabywać będą takie kompetencje kluczowe jak: kompetencje informatyczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się.Wielu uczniów naszej szkoły, może pochwalić się nieprzeciętnymi zdolnościami manualnymi i artystycznymi. Potrafią pięknie malować, tworzyć prace plastyczne, które wyróżniają się dużą pomysłowością.
Zajęcia praktyczno- manualne są dla uczniów wspaniałą zabawą, sposobem na odreagowanie nadmiernych napięć emocjonalnych. Są bardzo ważnym elementem ich terapii i wspomagania rozwoju, prowokują one dzieci do samodzielnego wysiłku, dają wiele radości podczas pracy z materiałem plastycznym, pozwalają doskonalić swoje umiejętności techniczne. Bardzo ważną rzeczą jest to, aby ich wytwory mogły być wyeksponowane i pokazane innym. Jest to forma doceniania, nagrodzenia i dowartościowania autora pracy. Stąd pomysł na projekt, w którym uczniowie będą mieli możliwość tworzenia prac, renowacji starych rzeczy, a następnie zaprezentowania ich na forum szkoły. Na zakończenie projektu, zorganizujemy wystawę prac, będzie także możliwość ich zakupu.
Projekt zakłada realizację celów poprzez organizowanie :
warsztatów stolarsko-malarskich,
konkursów technicznych,
pokazów i prezentacji multimedialnych,
praktycznych działań podczas lekcji,, jak również poprzez pracę z komputerem, w zakresie poszukiwania informacji i ciekawych pomysłów na stroiki i prace dekoracyjne.
Mamy już pierwsze efekty naszej pracy. Z otrzymanych od zaprzyjaźnionej firmy skrzynek nasi uczniowie wykonali świąteczne pudełka na prezenty. Kolejne zaplanowane działania to renowacja starych „ryczek” i krzesełek.
Szczegółowy opis projektu TUTAJ.
Ewaluacja projektu:
Ewaluację projektu przeprowadzone następującymi narzędziami badawczymi:
- Obserwacja
- Analiza wytworów uczniów
- Tarcza strzelnicza
- Ocena umiejętności praktycznych, manualnych i motorycznych uczniów
- Analiza WOFU i efektywności podejmowanych działań.
Wnioski z realizowanego projektu:
- Uczniowie z dużą aktywnością uczestniczyli w zajęciach realizujących projekt.
- Wytwory projektu, jakimi są odnowione przedmioty wykonane zostały w sposób estetyczny i technikami dostosowanymi do możliwości uczniów.
- Zwiększyły się umiejętności uczniów w zakresie umiejętności manualnych.
- Uczniowie poznali nowe techniki odnawiania i renowacji przedmiotów.
- Odbiorcy wytworów uczniów byli pod wrażeniem odnowionych przez nich starych mebli i przedmiotów.
Rekomendacje:
- Należy kontynuować tego typu projekty klasowe, które maksymalnie angażują uczniów i rozwijają ich zainteresowania oraz wskazują sposoby spędzania wolnego czasu.
- Warto nadal usprawniać manualnie uczniów.
- Warto wskazywać uczniom sposoby wykorzystywania swoich umiejętności w celach zarobkowych.
Paulina Rutkowska, nauczycielka ZSS w Kowanówku oraz Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii oraz prelegentki na ogólnopolskich konferencjach i autorki publikacji. Ekspertki ds. awansu zawodowego nauczycieli. W 2017 roku w uznaniu szczególnych osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych otrzymały Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.
Print Friendly, PDF & Email
- Jak rozmawiać z dziećmi o dysfunkcyjnych zachowaniach ich kolegów? - 6 września 2024
- Praca w zróżnicowanej klasie - 3 września 2024
- Zabawy adaptacyjne i integracyjne w przedszkolu i szkole - 3 września 2024