Uczniowskie DIY czyli uczniowie twórcami zasobów edukacyjnych
CZĘŚĆ IV: przykłady zadań

Autorką cyklu jest Aniela Tekiela.


W czwartej części cyklu zapraszam Państwa na trzy ostatnie analogowe rozwiązania, które wspomogą nauczycieli w początkowych etapach wdrażania podejścia opierającego się na zapewnieniu uczniom możliwości do bardziej samodzielnego i twórczego działania. Pomysły zawarte w tym cyklu to zaledwie mały ułamek tego, co uczniowie są w stanie zrobić, ale nie przekonamy się o tym, jeśli nie stworzymy im do tego warunków.

Linki do poprzednich części cyklu: -> do części I , –>do części II oraz >do części III

Najlepiej obrazują to słowa Konfucjusza, który już ponad 2000 lat temu zdawał sobie sprawę z tego, że jedynie przez doświadczanie, tworzenie i samodzielne wyciąganie wniosków jesteśmy w stanie w pełni zrozumieć różne procesy i zjawiska. „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”

  1. Ożywianie podręcznika. Aby nadać podręcznikowi bardziej interaktywny charakter uczniowie mogą:
    1. tworzyć dialogi z wykorzystaniem postaci znajdujących się na ilustracjach  ->zdjęcie wyżej
    2. zakrywać część tekstu paseczkami z samoprzylepnych notesików albo wykorzystać materiał przygotowany przez nauczyciela, który usunął wcześniej fragmenty tekstu – zadaniem uczniów będzie w takiej sytuacji wypełnienie brakujących fragmentów według własnej inwencji twórczej, logicznie dostosowując tworzone treści do widniejących w tekście informacji.
    3. zadania na rozumienie tekstów czytanych mogą opierać się na pytaniach otwartych, wyboru lub typu „prawda/fałsz”, które uczniowie projektują samodzielnie, po czym dedykują sobie nawzajem
  2. Wyszukiwanki słów i krzyżówki. Uczniowie samodzielnie mogą opracowywać krzyżówki i wyszukiwanki słów, które dedykują rówieśnikom ze swojej lub innej klasy do rozwiązania. Zadanie idealnie sprawdzi się jako alternatywa dla standardowych ćwiczeń leksykalnych w zeszytach ćwiczeń lub podręcznikach.
    Zachęcam do skorzystania z gotowego szablonu, który ułatwi pracę uczniom początkującym w tworzeniu własnych zadań:  -> Link do dokumentu
  3. Papierowa główka kapusty.

    • Każdy z uczniów otrzymuje jedną kartkę, na której zapisuje docelową treść w postaci pytania, słownictwa, zadania gramatycznego, itp.
    • Uczeń A podaje kartkę z zadaniem rówieśnikowi B siedzącemu obok i kieruje do niego zapytanie, jakie umieścił na swojej kartce.
    • Uczeń B odpowiada, uczeń A w międzyczasie zgniata swoją karteczkę i przekazuje uczniowi B, który po zakończeniu wypowiedzi kieruje pytanie ze swojej karteczki do ucznia C.
    • Uczeń C udziela odpowiedzi, uczeń B zgniata swoje pytanie jednocześnie otulając kuleczkę papieru jaką otrzymał od ucznia A i przekazuje powiększoną kuleczkę uczniowi C, który zadaje pytanie uczniowi D.
    • Uczeń D odpowiada, uczeń C otula swoją karteczką kuleczkę, tworząc tym samym większą kuleczkę karteczek, przekazuje „kapustę” uczniowi D, który zadaje pytanie uczniowi, E.
    • Powtarzamy procedurę do momentu, kiedy każdy z uczniów w tak powstałym łańcuszku odpowie na pytanie i kiedy powstanie duża kula papieru.
    • Taka kula posłuży teraz do angażowania przypadkowych uczniów do odpowiedzi:
      • uczniowie rzucają do siebie kulkę,
      • uczeń, który złapie „kapustę” rozwija wierzchni listek, odpowiada na pytanie z tego listka i rzuca kulkę do innego wybranego ucznia, który jak poprzednik odpowiada i rzuca kolejnemu uczniowi.

KONIEC CZĘŚCI IV


Aniela Tekiela od 12 lat jest nauczycielem języka angielskiego, który stara się pokazać uczniom, że uczenie się języka obcego to bardzo przydatna, ciekawa i kreatywna przygoda. Swoimi autorskimi pomysłami dzieli się na łamach bloga „Kreatywne nauczanie języków obcych”, którego zasoby wspomagają nauczycieli w urozmaicaniu zajęć. Aniela stawiała pierwsze kroki w zawodzie w zespole szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemodlinie, gdzie pracowała przez 6 lat nauczając uczniów liceum, gimnazjum i szkoły zawodowej. Obecnie naucza w szkole językowej „Victoria”.

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.