Uczniowskie DIY czyli uczniowie twórcami zasobów edukacyjnych
CZĘŚĆ III przykłady zadań

Autorką cyklu jest Aniela Tekiela.

Zapraszam po kolejne trzy pomysły, które mogą stanowić alternatywę dla odtwórczych zadań podręcznikowych i dzięki którym zaangażujemy uczniów w każdy etap lekcji począwszy od wyszukiwania informacji, odpowiedniego dobierania treści, tworzenia na ich podstawie materiału, po wykorzystywanie i prezentowanie stworzonych zasobów.

Linki do poprzednich części cyklu: -> do części I i >do części II

Maturalne arkusze egzaminacyjne

Założeniem tego pomysłu jest to, że uczniowie samodzielnie projektują arkusze i ich zawartość wykorzystując do tego własne pomysły na pytania i zdjęcia zaczerpnięte z Internetu lub gazet.

  • Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w parach.
  • Każdy uczeń/para opracowuje treść poszczególnych zadań arkusza i dedykuje go innemu uczniowi/innej parze do opracowania.
  • Uczniowie, którzy są autorami arkuszy mogą dodatkowo wcielić się w rolę egzaminatorów i ocenić prezentację rówieśników według kryteriów egzaminacyjnych.

Możemy skorzystać z przykładowego arkusza autorstwa pani Marzeny Wywrockiej, który wizualnie wspomoże uczniów w tworzeniu treści takiego arkusza:

Karty TABOO

Zachęcamy uczniów do zaprojektowania kart TABOO, w których:

  1. 
 w części górnej umieszczą hasło główne, a poniżej 3 słowa kojarzące się/definiujące hasło główne
  2. uczniowie wykorzystują określony zakres tematyczny (np. listę słów z repetytoriów, z czytanek, z kumulatywnych list słownictwa na końcu działu, itp.)
  3. następnie nauczyciel zbiera wszystkie karty do jakiegoś pojemnika lub podaje talię kart, z której uczniowie losują kartę i postępują według jednej z poniższych opcji (lub innej, którą mogą sami zaproponować):
    • OPCJA nr 1
- uczeń, który wylosuje kartę ma za zadanie przedstawienie 3 słów znajdujących się pod hasłem głównym, a zadaniem rówieśników w klasie jest odgadnięcie hasła głównego
- przedstawianie słów, w zależności od poziomu grupy, może odbywać się w postaci podawania pojedynczych słów lub ubierania ich w bardziej rozbudowane wypowiedzi, czy definicje 
- uczeń, który odgadnie hasło główne losuje kolejną kartę z puli i powtarza powyższą procedurę
    • OPCJA nr 2
- uczeń, który wylosuje kartę stara się przedstawić hasło główne nie używając słów kluczy zamieszczonych poniżej
- uczeń, który odgadnie hasło główne, losuje kolejną kartę

Tak stworzony materiał może posłużyć do innych zadań, które wykonamy z innymi grupami uczniów.

Karty DOBBLE

  1. Każdy uczeń otrzymuje określoną ilość karteczek, na przykład 5.
  2. Określamy zakres słownictwa jaki będzie brany pod uwagę w trakcie projektowania kart (ostatni rozdział, słowniczek tematyczny w repetytorium, słówka z danego tekstu, itp.).
  3. Uczniowie umieszczają na kartach po 5 słów w języku obcym, z tym, że na jednej karcie żadne słowo nie może się powtórzyć, i najlepiej gdyby na każdej karcie umieszczane było różnorodne słownictwo tak, aby wykorzystać jak najwięcej materiału z określonego zakresu.
  4. Kiedy uczniowie są gotowi, zbieramy wszystkie karty, tasujemy i organizujemy pracę w mniejszych grupach, na przykład pięcioosobowych, w których każdy z uczniów otrzymuje identyczną liczbę kart.
  5. Uczniowie na ustalone hasło jednocześnie kładą po jednej karcie ze swojej puli na stół.
  6. Uczeń, który pierwszy zauważy co najmniej dwa takie same elementy znajdujące się na dwóch różnych kartach, głośno wypowiada to słowo i wykonuje dodatkowe zadanie, na przykład, podając tłumaczenie, tworząc zdanie lub definicję. Poprawnie wykonane zadania upoważnia ucznia do zabrania wszystkich kart ze stołu i dołączenia ich do własnej puli.
  7. Uczeń, który zdobędzie najwięcej kart lub wszystkie karty, wygrywa.
  8. Młodsi uczniowie mogą projektować takie karty z wykorzystaniem małych obrazków, naklejek lub wykorzystując gazetki reklamowe z produktami.

KONIEC CZĘŚCI III


Aniela Tekiela od 12 lat jest nauczycielem języka angielskiego, który stara się pokazać uczniom, że uczenie się języka obcego to bardzo przydatna, ciekawa i kreatywna przygoda. Swoimi autorskimi pomysłami dzieli się na łamach bloga „Kreatywne nauczanie języków obcych” http://neuroteaching.blogspot.pl , którego zasoby wspomagają nauczycieli w urozmaicaniu zajęć. Aniela stawiała pierwsze kroki w zawodzie w zespole szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemodlinie, gdzie pracowała przez 6 lat nauczając uczniów liceum, gimnazjum i szkoły zawodowej. Obecnie naucza w szkole językowej „Victoria”.

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.