Trening komunikacji interpersonalnej i uważności – propozycje ćwiczeń

Dobra komunikacja to kluczowa umiejętność, bez której efektywna współpraca z innymi jest niemożliwa. Warto więc trenować ją (komunikację) w klasie, dodając do niej aspekty związane z uważnością. Bycie uważnym to bycie świadomym, słuchającym i słyszącym drugiego człowieka, rozumiejącym swoje uczucia.

Ćwiczenia stanowią zapis szkolenia przeprowadzonego przeze mnie dla nauczycieli, można zaadaptować je bez problemu dla grupy uczniów. Zadania są proste, nastawione na interakcję, kreatywne – stanowią zbiór zaczerpnięty z różnych szkoleń, w których brałam udział.

Czas trwania: 2,5 godziny zegarowej.

  1. Wprowadzenie do tematu i roli dobrej komunikacji i uważności w życiu.

  2. Łańcuch zdarzeń – aktywność podpatrzona na warsztatach prowadzonych przez Magdalenę Budę. Uczestnicy dostają kartki, na których mają zapisane zadanie do wykonania.  Pobierz zadania – kliknij!

  3. Przedstawienie się – stwórz krawat, na którym napiszesz swoje imię oraz trzy informacje – 2 prawdziwe, jedną nieprawdziwą. Przypnij krawat, a następnie podejdź do innych uczestników, przeczytaj, co napisali i staraj się odgadnąć, co jest prawdą. Możesz zadawać pytania, a osoba, która odpowiada, nie może ujawnić prawdy, stara się odpowiadać tak, by utrudnić jej  odgadnięcie. Na koniec w kręgu osoba po osobie ujawniamy prawdę.
    warsztaty by eduzmieniacz
  4. Tworzenie zespołu. Na hasło rzucone przez prowadzącego, np. „Stwórz zespół ludzi, którzy mają taki sam numer buta jak Ty”, uczestnicy szukają wspomnianych osób, razem siadają na podłodze. Jest to znak ukończenia zadania.Inne propozycje:
    – „Stwórz zespół ludzi, którzy urodzili się w tym miesiącu, co Ty”;
    – „Stwórz zespół ludzi, którzy lubią tę samą muzykę, co Ty”.


  5. Szukanie podobnych osób – wypełnianie karty jak największą ilością imion osób z grupy, które są do nas podobne – pobierz kartę – kliknij.

  6. Polowanie na rzeczy – grupowanie w pary. Każda z osób bierze obrazek lub rzecz z pudełka i szuka osoby, której obrazek/rzecz pasuje w jakiś sposób do wylosowanej przez nią. Wspólnie uzasadniamy wybór.  Ja przygotowałam karty – kliknij – pobierz tutaj.   Dzięki temu zadaniu uczestnicy dobrali się w pary.

  7. Inicjowanie rozmowy w parach, według narzuconego przez prowadzącego tematu:
    – zainicjuj rozmowę w przeładowanym pociągu/ w kawiarni/ w kolejce do lekarza/ czekając na rozmowę z dyrektorem.
    Omówienie tematów, tego, co sprzyjało komunikacji, a co nie.  Kiedy pracujemy z uczniami, dobór tematów z pewnością powinien być inny 🙂


  8. Komunikowanie problemów.  Dobra komunikacja ułatwia życie. Przeprowadź rozmowę na poniższy temat:
    – jako wychowawca z rodzicem ucznia, który wagaruje i pali papierosy (Osoba A jest wychowawcą, osoba B rodzicem),
    – jako rodzic z nauczycielem, który łamie zasady oceniania (Osoba B jest rodzicem, a osoba A nauczycielem).
    Następnie przeprowadź rozmowę wg zasad FUKO– więcej tutaj – kliknij.
    Omówienie zadania, samopoczucia uczestników. Różnic pomiędzy pierwszym a drugim stylem.


  9. Praca w trójkach – każdy po kolei opowiada o problemie, który udało mu się rozwiązać. Inni słuchają, nie komentują, a na koniec podają zalety  osoby mówiącej  w kontekście  rozwiązanego  problemu, np. potrafiłaś prosić o pomoc, byłaś cierpliwa. Następnie omawiamy zadanie.

  10. Kostki (praca w czteroosobowych lub pięcioosobowych zespołach) – wyrzuć historię.  Uczestnicy wyrzucają po kolei kostki typu story cubes i tworzą swoją historię, ja poprosiłam o to, by była ona pozytywna.

  11. Refleksja. Podsumowanie tego, z czym wychodzimy z zajęć. Czego nowego sie nauczyliśmy lub dowiedzieliśmy o sobie i o innych.

Wszystkie pomoce przygotowałam w canvie (canva.com) – łatwo i  szybko 🙂

pliki PDF do pobrania:

łańcuch zdarzeń

karta pracy – podobieństwa

karty podobieństwa

fuko


Oktawia Gorzeńska jest dyrektorką Gimnazjum nr 1 w Gdyni – Szkoły z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka, ekspertką dramy, metod nieformalnych, koordynatorką projektów, trenerką, członkinią grupy Superbelfrzy RP oraz autorką bloga www.eduzmieniacz.com   W 2015 roku zdobyła tytuł Eduinspiratora w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez FRSE.

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.