Timeline dla Niepodległej czyli pomysł na projekt historyczny

    Dużymi krokami zbliża się stulecie odzyskania niepodległości.
Nie przepadam za akademiami rocznicowymi, dlatego też moje wysiłki koncentruję głównie na pracy projektowej i działaniach relacyjnych.

Zależy mi aby ta ważna rocznica stała się inspiracją i pretekstem do działań projektowych i grupowych, które w realny sposób pozwolą uczniom z jednej strony uporządkować ich wiedzę.
Z drugiej strony zrozumieć ją, zaangażować się w wspólnotę narodową w sposób świadomy i dogłębny.

Wśród wielu realizowanych projektów historycznych w zeszłym roku szkolnym najlepiej wspominam projekt inspirowany jedną z moim ulubionych planszówek, a raczej karcianek „Timeline”

Z klasą trzecią gimnazjum rok wcześniej realizowałam już autorską innowację, więc wiedziałam że praca projektowa i grupowa nie jest im obca.
Mimo że działania uczniów przypadły praktycznie na koniec ich nauki w gimnazjum, wszystkie grupy świetnie wywiązały się z zadania i śmiało mogę powiedzieć, że nie było ucznia, który nie byłby zaangażowany w działania swojej grupy.

Założenia projektu było proste. Z okazji zbliżającego się stulecia odzyskania niepodległości uczniowie w ramach lekcji historii w maju i czerwcu 2018 roku pracowali nad swoją własną, autorską wersją popularnej gry karcianej Timeline.
Inspiracją do działań była gra w wersji przygotowanej przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Pięknie wydana i opracowana wersja gry pod tytułem „Droga do Niepodległości” stała się kanwą do stworzenia własnych projektów timeline prezentujących najważniejsze daty polityczne, społeczne i gospodarcze w historii Polski, które  wyznaczały ścieżki Polaków w dążeniu do niepodległości.

Wszystkie projekty zostały wydrukowane i będą wykorzystywane użytkowo w szkole.
Na początek w trakcie turnieju Timeline, który mam zamiar przygotować w ramach wymiany międzyregionalnej w październiku.

Co było największym wyzwaniem?

To co zawsze, czyli praca zespołowa i dogadanie się. Mimo że uczniowie nieraz już pracowali w zespołach, tym razem zadanie było dosyć trudne i pracochłonne.
Ze względu na to, że grupy same decydowały jakich technik i mediów użyją do przygotowania kart nie wszyscy potrafili dogadać się na początku co do koncepcji artystycznej projektu.
No i jeszcze presja czasu ( koniec roku, tradycyjny wyścig za dobrymi ocenami) i ilość materiału (80 kart do przygotowania) sprawiało, że zadanie nie należało do najłatwiejszych.

Co się udało?

To z czego jestem najbardziej dumna to z sumienności i pracowitości uczniów.
Projekty powstające „tradycyjnymi” metodami wymagały nie lada nakładu pracy, kreatywności i inwencji.
Powstały między innymi  prace inspirowane komiksami oraz ręcznie malowane akwarele, które potem zeskanowano i umieszczono na kartach.
W projektach komputerowych uczniowie sami wybrali programy oparte o grafikę wektorową i wykonali gigantyczną pracę przy wyszukiwaniu materiałów ikonograficznych do kart.

Muszę też przyznać, że bardzo budujące było dla mnie jak świetnie grupy podzieliły się pracą, nie marnowały czasu i wykorzystywały mocne strony członków grupy ( ja sama tak dobrze nie szkicuję wizualnie, a co dopiero nie projektuję grafiki wektorowej) .
Warto było zostawić im pełną swobodę co do wyboru techniki oraz metod pracy.

A Wy jakie projekty i działania podejmujecie z okazji stulecia odzyskania niepodległości? Zapraszamy do dzielenia się i inspirowania nawzajem 🙂

Wszystkie prace projektu „Timeline dla Niepodległej” można zobaczyć na stronie  https://wyppich6.wixsite.com/timeline

Izabela Wyppich
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment dwa is processed.