Celem edukacji europejskiej powinno stać się przygotowanie każdego młodego człowieka do funkcjonowania w różnych obszarach życia wspólnoty europejskiej. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej stało się to koniecznością. Każdy z nas, a tym bardziej niepełnosprawny, młody człowiek powinien być zdolny do samodzielnego i przede wszystkim świadomego funkcjonowania w świecie. Warto, aby był otwartym na zmiany, planując swój własny rozwój pod kątem indywidualnych aspiracji i dążeń. Powinien umieć korzystać z różnych źródeł informacji i przetwarzać je stosownie do życiowych potrzeb i własnych możliwości.
Aby to wszystko uzyskać powinien mieć świadomość, że wyposażony jest w podstawową wiedzę na temat funkcjonowania wspólnoty jaką jest Unia Europejską. Na kim spoczywa to zadanie, by każdy uczeń, w tym również uczeń niepełnosprawny intelektualnie miał poczucie przynależności, możliwości działania i wpływu na zachodzące zmiany w nowej, bardziej europejskiej Polsce?
Dobrym przykładem edukacji europejskiej mogą być, w moim przekonaniu, lekcje europejskie. Lekcje, inne niż wszystkie, bo pozbawione nudy, rutyny i kserówek tak bardzo w ostatnim czasie przeze mnie nieakceptowanych. Skoro wdrażamy młodzież do nowoczesnej edukacji, nastawionej na wykorzystywanie dobrodziejstw technologii informacyjno- komunikacyjnej to korzystajmy z niej również w tej tematyce.
W jaki sposób?
Tworząc blogi, Fan Page, na których zamieszczamy kolorowe, atrakcyjne informacje w postaci aplikacji, filmików, galerii, interaktywnych gier, informatorów w formie elektronicznej, które dla mniej sprawnych informatycznie można także wydrukować. Świetnie, jeśli to sami uczniowie wytworzą materiały dydaktyczne i udostępniają je innym.
Innym dobrym pomysłem na „przemycenie” w ciekawy sposób treści związanych z edukacją europejską są wspomniane „Lekcje Europejskie”. Doskonale, jeśli do ich przeprowadzenia zaprosimy ciekawe osoby, które w atrakcyjny sposób przedstawią interesujące nas treści.
W mojej szkole przeprowadziliśmy Lekcję Europejską z udziałem gości z Danii i Holandii, a przede wszystkim – posła Jakuba Rutnickiego.
Poseł na Sejm RP, spotkał się z młodzieżą, aby przybliżyć zasady funkcjonowania jedynej, demokratycznie wybieranej instytucji Unii Europejskiej jaką jest Parlament Europejski i zachęcić pełnoletnich uczniów do wzięcia udziału w nadchodzących wyborach do Europarlamentu.
Szkoła realizowała projekt Comenius, który w całości finansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Jednym z celów tego projektu, jest rozwijanie wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz zrozumienia jej wartości. Propagowanie walorów UE i wdrażanie do dialogu międzykulturowego.
Spotkanie było niewątpliwie doskonałą okazją do powtórzenia tych wiadomości oraz dotyczących działalności posłów, Sejmu i Senatu. Pan poseł Rutnicki, w bardzo przystępny, humorystyczny sposób przekazał uczniom najważniejsze zagadnienia związane z życiem politycznym w Polsce i Unii Europejskiej.
Uczniowie po spotkaniu zgodnie twierdzili, że taka lekcja to świetny pomysł, ponieważ można dowiedzieć się o rzeczach, które nie zawsze zawarte są w standardowych podręcznikach szkolnych. Mieli oni również niepowtarzalną okazję zapytać o takie chociażby kwestie, jak to, czym różni się praca w Parlamencie Europejskim od pracy w Sejmie, czy o dotychczasową ścieżkę kariery pana Rutnickiego.
Koniecznością jest kontynuacja takiej formy uczenia na tradycyjnych lekcjach, bo zainspirowanych uczniów nie jest trudno wtedy zachęcić do dalszego wysiłku intelektualnego i poszukiwania wiedzy.
Po zrealizowanej lekcji powstać mogą takie produkty jak: plakaty, informatory, hasła reklamowe, filmiki, galerie, aplikacje sprawdzające wiedzę np. w Quzizz i komiksy, które można stworzyć np. w aplikacji Toondoo.
Zyta Czechowska, nauczyciel ZSS w Kowanówku.
Print Friendly, PDF & Email
- Poczekajki dla uczniów - 29 grudnia 2024
- 3 GRUDNIA- MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ - 29 listopada 2024
- Jak wygenerować piosenkę za pomocą AI? - 13 listopada 2024