Problem współczesnego świata – uchodźcy

uchodźcyProblem uchodźców stał się w ostatnich miesiącach niezwykle ważny. Warto rozmawiać z uczniami na tak istotny temat. Dlatego w pierwszym tygodniu roku szkolnego przeprowadziłam lekcję dotyczącą tego zagadnienia. Podczas pracy w grupach proponuję 2 wersje. W zależności od potrzeb, zaangażowania, dojrzałości emocjonalnej uczniów można pozostać jedynie przy rozmowie lub dodać materiały z Internetu, czasami dosyć kontrowersyjne, ale  skłaniające do wymiany poglądów. Lekcja została przeprowadzona w szkole ponadgimnazjalnej.

Problem współczesnego światauchodźcy

Cele:

  • uwrażliwienie młodzieży na jeden z problemów współczesnego świata
  • pokazanie różnicy między imigrantami a uchodźcami
  • doskonalenie umiejętności dyskusji
  • analiza informacji zamieszczonych w Internecie

Metody i formy pracy:

  •  praca w grupie
  • dyskusja
  • praca indywidualna

Przebieg lekcji:

  1. Wprowadzam uczniów w temat lekcji. Wymieniam miejsca, które kojarzą się z uchodźcami: Budapeszt – dworzec Keleti, wyspa Lesbos, wybrzeże Libii, Włochy, Grecja, autostrada we wschodniej Austrii.

Następnie pytam młodzież, jakim problemem będziemy się dzisiaj zajmować.

2. Wyświetlam fragment filmu –  https://www.youtube.com/watch?v=BlIvBvDMukk (13:20 – 13:36)

i pokazuję zdjęcie:

uchodźcy

źródło: www.poznan.naszemiasto.pl

Ludzie, którzy zostali przedstawieni w tych materiałach opuścili swój kraj. Zadaję uczniom pytania:

  • Jakie widzicie różnice między tymi ludźmi?
  • Jakie są ich motywacje i sposób opuszczenia własnego kraju?
  • Jako uzupełnienie odpowiedzi uczniów wyświetlam grafikę pokazującą różnice między imigrantami i uchodźcami.

Migranci i uchodźcy

3. Dzielę uczniów na  5 grup.

Wersja 1

Polecenie dla młodzieży:

Porozmawiajcie na temat uchodźców i imigrantów, podzielcie się swoją wiedzą na ten temat, przedstawcie swoje  poglądy.

Wybrana przez Was osoba przekaże wnioski reszcie klasy.

Na wykonanie tematu macie 10 minut.

Wersja 2

Grupy otrzymują  materiały dotyczący uchodźców, zamieszczone w Internecie. Myślę, że każdy powinien wybrać coś odpowiedniego dla swoich uczniów, ponieważ treści te muszą być dostosowane do wieku i rozwoju emocjonalnego naszych podopiecznych.

Karta pracy

Przeanalizujcie materiał zaczerpnięty z Internetu. Jakie emocje on w Was wywołuje?

Jakie jest Wasze zdanie na temat jego treści?

4. Przedstawienie efektów pracy uczniów.

5. Proponuję uczniom dyskusję na temat:

Jak rozwiązać problem uchodźców w Europie? Co każdy z nas może zrobić w tej sprawie?

Przed rozpoczęciem dyskusji, przypominam zasady, które nas obowiązują, np.:

  • mówimy we własnym imieniu
  • nie obrażamy innych
  • używamy odpowiedniego słownictwa
  • nie przerywamy innym

Szczególnie podkreślam przed rozpoczęciem dyskusji, że mogą przedstawić każdą swoją opinię, ale nie będę akceptowała obraźliwych słów, nietolerancji, hejtu. Jeśli jednak podczas wymiany zdań zdarzy się tego typu incydent, natychmiast reaguję. Po kilku zajęciach uczniowie przyzwyczajają się do przyjętych zasad.

6. Podsumowanie:

Proszę uczniów, aby każdy z nich odpowiedział bardzo krótko na jedno z poniższych pytań:

  • Czego nowego się dowiedziałeś o uchodźcach?
  • Co Cię zdziwiło, zaciekawiło podczas dzisiejszej lekcji?

Uwagi:

Dodatkowo omówiłam z uczniami dwa wiersze: Wisławy Szymborskiej „Jacyś ludzie” oraz Josifa Brodskiego „Piosenka o Bośni”. Było to dla młodzieży niezwykle ważne, ponieważ zobaczyli, że jest to problem, który pojawił się już wcześniej, a autorzy ukazali go w sposób uniwersalny.

Podoba się? Podziel się z innymi.

W odpowiedzi na “Problem współczesnego świata – uchodźcy”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.