Jest sporo różnych zadań, które nauczyciele języka obcego stosują na zajęciach, aby zintegrować grupę. Wśród nich możemy wyróżnić takie, które mają także na celu polepszenie humoru ospałym/zniechęconym/smutnym…uczniom. Na pewno znają Państwo „zabawę” w komplementy: przygotowuje się uczniom ładne karteczki, mogą być w malutkich kopertkach, rozdaje się każdemu uczniowi ilość równą ilości uczniów – 1 (w przypadku większych grup, można by podzielić klasę na mniejsze grupy i potem już postępować wg. dalszego opisu). Następnie prosi się uczniów o napisanie czegoś miłego w L2 oczywiście, nieszablonowego komplementu – na każdej karteczce dla jednego kolegi/koleżanki. Potem uczniowie sobie czytają owe liściki.
Zamiast tradycyjnych karteczek można by się pokusić o ucyfrowienie wiadomości, wykorzystując np. aplikację colAR Mix. Myślę, że szablon z napisem Dot Day (ten wypróbowałam na moim tablecie) byłby odpowiedni do tego zadania.
Potrzebne będą oczywiście wydrukowane kartki z tym szablonem. Może warto ograniczyć się do max 2, ponieważ stworzenie takiego „liściku ” będzie troszkę dłużej trwało niż przy tradycyjnej formie. Po napisaniu wiadomości (można też przygotować dla młodszych – ew. starszych, których znamy i wiemy, że się nie obrażą – kredki czy pisaki, aby udekorować komplementy) wystarczy przekazać sobie wzajemnie te karki. Teraz będą potrzebne tablety/smartfony z zainstalowaną aplikacją colAR do odczytania – nawet jeśli pracujemy w środowisku BYOD (bring your own device – czyli wykorzystujemy prywatny sprzęt uczniów), to możemy poinstalować te aplikacje w czasie gdy uczniowie tworzą swoje dzieła na papierze.
Na razie testowałam to tylko z moim siostrzeńcem, wyszło ciekawie. Dzięki AR można oglądać w trójwymiarze skończone dzieło, z różnych stron. Poza tym akurat ten szablon po naciśnięciu odpowiedniego przycisku na tablecie zmieniał się parokrotnie co urozmaica przekaz. Myślę, że pokoleniu Cyfrowych Tubylców się spodoba 🙂 A i ze starszymi warto spróbować.
Weronika Górska-Wolniewicz – nauczycielka języka hiszpańskiego, metodyk z zakresu użycia TIK w nauczaniu (współautorka programu studiów podyplomowych na SWPS w Poznaniu) oraz ludolog z zamiłowania (członek PTN, PTBG, PAD). W czasie wolnym trener stepu amerykańskiego. Więcej informacji na stronie www.edubawa.pl.
5 odpowiedzi na “Pomysł na polepszenie uczniom humoru za pomocą poszerzonej rzeczywistości”
Miłym rozwiązaniem są także karteczki przyklejane do pleców, uczniowie chodzą po klasie pisząc sobie dobre słowa. Poprawiająca humor karteczka 🙂
A, świetne, nie pomyślałabym akurat o tym zadaniu w ten sposób, ja to robię, ale przy zgadywance: kim jesteś:) Można też dać na czoło, jak się ma dobry klej, bo inaczej odpadają:) Dzięki za pomysł.
Bawiłam się tą aplikacją z uczniami. Wysłałam im link do pobrania, kolorowanki i odesłali mi zdjęcia zrobione w aplikacji. Wtedy byłam na zwolnieniu lekarskim i zdalnie kierowałam pracą w tableszytach http://kropka-dot.blogspot.com/2013/09/aplikacja-colar-iii-c-sp-13-w-olsztynie.html
Hej, dopiero teraz zobaczyłam ten wpis, dzięki Jola, super:)
[…] … i WiOO · O blogu · Superbelfrzy – razem i osobno · Kalendarz Superbelfra · Moodle · Kontakt · Superbelfrzy RP nowoczesna szkoła TIK w edukacji … […]