Lektura z tabletem

Do dziś pamiętam dialog matki z synem z polskiego serialu komediowego „Wojna domowa”.

„ -Paweł co czytasz? Co to za książka?

– Oj mamo, to nie książka. To lektura.”

Lektura to obowiązkowa książka, którą należy przeczytać. Jaka powinna być? Interesująca, ciekawa, mądra, wartościowa. Powinno się ją czytać jednym tchem. I taką jest na pewno „Zaczarowana zagroda” Centkiewiczów. Przeczytali ją samodzielnie w domu wszyscy moi uczniowie.

Pracę z książką zaczęliśmy nietypowo, bo od zajęć plastycznych. Zbudowane styropianowe makiety i ulepione plastelinowe pingwiny posłużyły nam  do wyjaśnienia tajemnicy znikania tych ptaków.

https://www.youtube.com/watch?v=fEO8K4bOa7k

Nieco wcześniej znalazłam w sklepie Play aplikację Szkic, bardzo podobną do ulubionej przez uczniów Pic Collage. Można w niej zapisywać teksty i dodawać zdjęcia. Ma też w swych zasobach bogate i pięknie graficznie naklejki. Wykorzystaliśmy ją na zajęciach do stworzenia opisu pingwina Adeli.

Tego dnia pojawiły się na ławkach mapy, encyklopedie zwierząt, wydrukowane informacje o pingwinach oraz kody QR z adresami stron opisującymi Adeli. Na tablicy zgromadziliśmy potrzebne słownictwo. Zostały też zapisane pytania, na które dzieci musiały udzielić odpowiedzi.
Pracę zaczęliśmy od pobrania z galerii obrazów jednego zdjęcia pingwina. Przestrzegając praw autorskich uczniowie zaznaczyli opcję „do ponownego wykorzystania w celach niekomercyjnych”. Zdjęcie zapisali w galerii. Korzystając z różnych źródeł informacji dzieci szukały odpowiedzi na pytania, a ważniejsze dane zapisały na karteczkach. Po chwili rozpoczęła się praca z wykorzystaniem tabletu. Aplikacja Szkic jest bardzo prosta i intuicyjna.
Po dodaniu zdjęcia uczniowie tworzyli opis pingwina Adeli. Praca nad tekstem bardzo skupiła ich uwagę.
Później pobrali darmowe naklejki i zilustrowali swój opis.
Była też praca w grupach. Dzieci wymieniły się tabletami i czytały opisy kolegów. Zwracały uwagę na drobne niedociągnięcia typu brak kropki czy brak mian przy podaniu wagi i wzrostu Adeli (brawa za czujność).
Ostatnim elementem zadania było wysłanie opisu mailem na moją pocztę.

5

4

1

Podczas jednych zajęć z wykorzystaniem tabletów moi uczniowie:

  • korzystali z różnych źródeł informacji,
  • wzbogacili swą wiedzę na temat innych kontynentów i ich mieszkańców,
  • rozumieją opis jako formę wypowiedzi pisemnej,
  • samodzielnie sformułowali opis pingwina,
  • wiedzą, czym są prawa autorskie i jak zgodnie z nimi pobrać zdjęcia z Internetu.

IMG_20141022_130509

Muszę też wspomnieć o grze Zondle, którą wykonała moja uczennica Julka zainspirowana tą książką. Często wykorzystywaliśmy ją na tabletach i tablicy interaktywnej.

IMG_20150128_083319

Dodatkowo przygotowałam szereg materiałów do zajęć z lekturą w kreatorze Scholaris. To niezwykle przydatne narzędzie. Co cieszy, lekcje działają na tabletach po zeskanowaniu kodu QR.

10

lekcja interaktywna kreator scholaris

Trudno było się rozstać z Elegancikiem i innymi pingwinami. Często „wracamy” na Antarktydę grając w quiz, do którego pytania stworzyły dzieci. Mam nadzieję, że każda lektura je tak zachwyci!

IMG_20150128_110300

Aplikacja Szkic stała się drugą ulubioną przez moich uczniów. Została na stałe zapisana w folderze „obowiązkowe”. I korzystamy z niej często. Dzieci wykonały metryczkę lektury „Cudaczek Wyśmiewaczek”, zilustrowały dodawanie tych samych składników jako wprowadzenie do mnożenia, a drugoklasiści z Małej Szkoły w Koninie Żagańskim (wychowawca Joanna Apanasewicz) opracowali kalendarz pogody.

9

7

11009758_867741256606180_188023012_o

 

Aleksandra Schoen-Kamińska, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół nr 3 w Pile, w swej pracy wykorzystuje nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, pracuje z klasą na tabletach, propagator aktywnej metody uczenia muzyki autorstwa Batii Strauss. Należy do grupy kreatywnych nauczycieli współpracujących w sieci Superbelfrzy RP.

Aleksandra Schoen - Kaminska
Pozostałe wpisy Aleksandra Schoen - Kaminska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

3 odpowiedzi na “Lektura z tabletem”

Cieszę się Jolu, że podoba się moja lekcja. Myślę, że to za sprawą wspaniałej lektury moi uczniowie stworzyli tak cudowne, encyklopedyczne opisy. A Wasza lekcja z Bazyliszkiem będzie u moich Patyczaków!!!

Zachwyciłam się, także jako bibliotekarz. Przypomniała mi się tez anegdota: przyszedł uczeń po lekturę, którą pani zadała, ale nie pamiętał tytułu. A o czym ? zapytałam. O epoce lodowcowej!
Trochę trwało, zanim ustaliśmy wspólnie, że chodzi o „Zaczarowaną zagrodę”.
Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.