Terapia logopedyczna nie zawsze daje uczniom satysfakcję. Systematyczne, długotrwałe i żmudne ćwiczenia powodują szybkie zmęczenie i zniechęcenie. Jak zatem sprawić, by dzieci chciały wykonywać ćwiczenia, a przy okazji miały przy tym frajdę?
My podczas zajęć staramy się dostarczać dzieciom jak najwięcej wrażeń, maksymalnie wykorzystując ich naturalną ciekawość i aktywność.
Od zawsze staramy się być nie tylko skuteczne, ale także innowacyjne. Dostosowujemy zatem takie formy pracy i proponujemy takie aktywności, które są zgodne z zainteresowaniami dzieci i duchem czasów.
Stąd właśnie pomysł na kodowanie podczas zajęć logopedii. Czy jest to w ogóle możliwe? Naszym zdaniem tak. Jak zatem możemy wdrażać elementy kodowania i wyrównywać deficyty dzieci?
Oto nasza propozycja ćwiczeń dla dzieci np. z rotacyzmem, ale sprawdzą się także przy innym rodzaju wad.
Przygotowujemy dla dzieci np. kolorowe koła, mogą być w kolorach, w których nazwie mamy głoskę r, bo dodatkowo możemy w ten sposób usprawnić ich wymowę. W tym przypadku to kolor granatowy i pomarańczowy. Na jednym kole zapisujemy literę T, a na drugim D (w innej wersji możemy zapisywać sylaby np. ty, dy). Ćwiczenia polegają na zakodowaniu konkretnych głosek, które dziecko w odpowiednim systemie będzie wypowiadało (co ma pomóc w wywołaniu głoski r). Inna wersja polegać będzie na tym, że ułożymy dziecku ciąg kolorów, a jego zadaniem będzie jego odczyt w postaci konkretnych głosek. Następnie zadaniem dziecka jest ułożenie podanego kodu głoskowego za pomocą konkretnych kolorów. Takie ćwiczenia kodowania możemy wykonywać zarówno w przestrzeni, jak i w formie kart pracy.
Przykładową kartę pracy można pobrać poniżej
Przykładową kartę pracy można pobrać poniżej
Ćwiczenie 2.
Na kolorowych kołach układamy obrazek z głoską R. Dziecko wymawia dane słowa, a następnie przypisuje je pamięciowo do konkretnego koloru. Na czym może polegać kodowanie w tym przypadku? Dziecko mając do dyspozycji kolorowe koła, układa kod, który dostaje zapisany w postaci obrazków. Inna wersja odczytuje kod z kolorów nazywając je konkretnymi przedmiotami z ilustracji. Inna zabawa może polegać na pokazywaniu konkretnych kółek z kolorami słysząc opowiednie nazwy lub wymawiając konkretne słowa na widok danego koła. Trudniejsza wersja może dotyczyć kolejnych kolorów i kolejnych obrazków. Im starsze dziecko tym stopień trudności zadań może być większy.
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii.
Zyta Czechowska- Nauczyciel Roku 2019, dyrektor i właściciel Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od 26 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Cyfrowego Dialogu w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Ambasadorka Programu eTwinning. Ambasadorka Dell Technologies.
Print Friendly, PDF & Email
Print Friendly, PDF & Email
Pozostałe wpisy Zyta Czechowska (Zobacz wszystkie)
- Edukacja patriotyczna i obywatelska przyjazna uczniom. Inspiracje i pomysły na zajęcia. - 24 października 2024
- Program Intel Skills for Innovation – poznaj świat nieskończonych możliwości! - 10 października 2024
- Dzień Chłopca- prezent od serca - 19 września 2024