Zajrzyj tutaj, a znajdziesz coś dla siebie i swoich uczniów
Zbiór narzędzi i inspiracji dedykowanych dla nauczycieli i uczniów klas 1-3 (i nie tylko!)
Myślenie algorytmiczne (komputacyjne), kodowanie, programowanie te pojęcia coraz częściej słyszymy w odniesieniu do nowej podstawy programowej, która będzie obowiązywała od nowego roku szkolnego.
Szczególnie są to nowe pojęcia w odniesieniu do poziomu klas 1-3.
Na hasło programowanie przychodzi nam na myśl informatyk siedzący przy komputerze i piszący długie kody w określonym języku programowania. A mamy wprowadzać kodowanie i podstawy programowania u dzieci 6, 7-letnich! Jak to zrobić? Najłatwiej podstaw myślenia algorytmicznego, kodowania oraz podstaw programowania uczyć poprzez zabawę.
Pierwsze kroki to zabawy bez komputera, a dopiero w kolejnych sięganie po aplikacje i programy czy gry odpowiednie do poziomu rozwoju uczniów. Cały proces powinien zakończyć się pracą twórczą naszych podopiecznych.
Przeszukując sieć możemy napotkać dobre praktyki nauczycieli, którzy jako pilotaż i innowację wdrażają nową podstawę programową, uczestniczą w takich programach, jak Mistrzowie Kodowania czy SuperKoderzy. Na zajęciach pojawiają się aplikacje, gry, programy a nawet roboty, które odkrywają przed uczniami tajniki podstaw programowania. Zasobów jest dużo i warto wcześniej się z nimi zapoznać, aby jak najlepiej zaplanować pracę.
Dla ułatwienia wyszukane zasoby zostały zebrane w jednym miejscu. Biblioteka zasobów będzie sukcesywnie uzupełniana – link pozostanie ten sam.
Tak, więc oddajemy w Państwa ręce miejsce, które będzie z pewnością bazą pomysłów i inspiracji do nauki myślenia algorytmicznego, kodowania i podstaw programowania.
Zapraszamy do lektury i życzymy miłej zabawy!
Zapraszamy również do dzielenia się swoimi zasobami (w komentarzu pod artykułem), abyśmy mogły uzupełniać je o kolejne narzędzia i pomysły.
Autorki:
Dorota Czech-Czerniak – nauczycielka informatyki w Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego we Wrześni, entuzjastka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, trenerka. w programie SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP
Aleksandra Schoen- Kamińska – nauczanie wczesnoszkolne w Zespole Szkół Nr 3 w Pile, propagatorka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, autorka bloga https://klikankowo.jimdo.com/, trenerka w programie SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP
Joanna Apanasewicz- nauczanie wczesnoszkolne Mała Szkoła w Koninie Żagańskim, autorka bloga http://maliprogramisci.blogspot.com/, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, członkini grupy Superbelfrzy RP
- Kodowanie jest dla wszystkich! - 2 maja 2017
- Zamień lekcję w przygodę, czyli przepis na escape room w praktyce szkolnej - 6 marca 2017
2 odpowiedzi na “Kodowanie jest dla wszystkich!”
Polecam http://gcompris.net, https://www.pysiogame.net/ oraz http://www.schoolsplay.org/screenshots.php do działu: Zadania „na mózg” 🙂
Dziękuję, bardzo ciekawe zasoby. Oczywiście dodajemy do zbioru.