Elektroniczne książeczki w szkole specjalnej

Jak zachęcić dzieci do czytania, do poszerzania słownictwa, rozwijania wyobraźni? Naszym zdaniem świetnym sposobem  na to mogą być  elektroniczne książeczki.

Jest wiele darmowych aplikacji, dzięki którym nie tylko dorośli, ale przede wszystkim uczniowie mogą stworzyć ciekawe wizualizacje, opowiadania, opisy, elektroniczne instrukcje czy na przykład relacje z ważnych wydarzeń.

Dla naszych uczniów najłatwiejszą, intuicyjną i niezwykle efektowną aplikacją jest StoryJumper.

StoryJumper to narzędzie przeznaczone do tworzenia i udostępniania elektronicznych książeczek. Aplikacja udostępnia użytkownikom bogatą kolekcję emotek, naklejek i scen, które pozwalają przygotować ciekawą szatę graficzną dla tworzonej historii. Do jej zilustrowania możemy również wykorzystać własne zdjęcia, które w łatwy sposób możemy pobrać ze swojego komputera. Warto tutaj wspomnieć o przestrzeganiu praw autorskich przy wyborze grafiki, którą chcemy zamieścić w naszych książeczkach. My polecamy stronę www.pixabay.com, na której znajdziecie państwo mnóstwo plików na licencji CC0. Wszystkie zdjęcia i filmy wideo na Pixabay są pozbawione praw autorskich Creative Commons CC0. Można je pobrać, modyfikować, upubliczniać, i używać ich nieodpłatnie gdzie tylko chcemy, nawet w celach komercyjnych. Atrybucja nie jest wymagana.
W naszych książeczkach tworzonych w omawianym programie, do zdjęć dołączyć możemy tekst, który formatujemy za pomocą różnych narzędzi, wzbogacając go np. banerami. Plusem takich książeczek jest to, że po zapisaniu generujemy do nich link, lub kod dzięki któremu możemy je opublikować w przestrzeni internetowej, na blogu, czy stronie internetowej. Jest to o tyle ważne, że w szybki sposób swoją pracą możemy pochwalić się z innymi, co dodatkowo motywuje uczniów do estetycznego i ciekawego jej wykonania.
Dla naszych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi takie książeczki mają niesamowitą wartość. W atrakcyjny, ale też pozbawiony zbędnych bodźców sposób wizualizują treści, które chcemy, by były przez nich zapamiętane. Tworząc je uczniowie nabywają nowe kompetencje cyfrowe, przy okazji tworząc materiał poglądowy do lekcji, do realizacji projektów, konkursów itd.

Jak możemy takie książeczki wykorzystać?

Zbliża się w naszej szkole- Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku coroczny szkolny konkurs wiedzy o krajach Unii Europejskiej. W związku z tym uczniowie klasy przysposabiającej do pracy, w ramach projektu „Baza pomysłów”,  którego celem jest tworzenie pomocy dydaktycznych przygotowali elektroniczną książeczkę, która ma ułatwić ich młodszym kolegom zapamiętanie flag państw Unii Europejskiej. Innym przykładem stworzenia przez nas elektronicznej książeczki jest np. wizualizacja przepisu i przygotowania przez uczniów klasy przysposabiającej do pracy przepisu na pączki.

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii.

 
Zyta Czechowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.