Na blogu staramy się pokazywać głównie możliwości narzędzi i rozwiązań bezpłatnych, ale przecież warto podzielić się czasem ciekawym zastosowaniem produktów komercyjnych, których w naszej szkolnej praktyce też jest dużo. Poniżej przykład interesującego wykorzystania gry firmy REBEL [przyp. adminki]
Gra firmy REBEL być może jest Państwu znana z domowych zabaw z dziećmi. Poniższy artykuł ma na celu zachęcenie do wykorzystania pewnych jej elementów na zajęciach z języka obcego.
Oryginalnie gra składa się z kart z obrazkami z paru różnych kategorii, z żetonów oraz z elementów drewnianych i sznurka. Za pomocą elementów drewnianych i sznurka układa się słowo wylosowane spośród przygotowanych kart. Należy przy tym podać kategorię z jakiej jest to słowo, namalowaną na karcie.
Te właśnie elementy drewniane oraz sznuerk wspaniale się sprawdzają na lekcjach języka obcego, pobudzając wyobraźnię uczniów i zapewniając wiele dobrej zabawy przy nauce. Zapewne mogły by zostać także wykorzystane na innych przedmiotach.
Zabawa polega na ułożeniu z dowolnych elementów jakiegoś słowa, które akurat ćwiczmy. Można te słowa wcześniej określić, pisząc je np. na karteczkach, może to być słownictwo z jakiegoś konkretnego tekstu, nad którym właśnie pracujemy.
Grać możemy w parach lub grupach. Zasada, którą u nas wprowadzam brzmi: nie wolno podpowiadać za pomocą słów. Jeśli osoba/grupa odgadująca ma problem z znalezieniem odpowiedzi, można dodatkowo ułożyć „wskazówkę”.
Oczywiście trzeba dobrze wybrać zajęcia, na których zastosujemy tę grę, bo trudno układać słowa abstrakcyjne. W naszej akademii wykorzystaliśmy elementy z gry El Bazar między innymi na lekcji o Czerwonym Kapturku. Słowa typu: las, wilk, koszyk, Czerwony Kapturek, siekiera łatwo było uczniom odgadnąć.
Poniżej bohater pewnego uwielbianego nie tylko przez dzieci filmu – ułożony przez uczennicę języka hiszpańskiego w kategorii jedzenie.
Jeśli ktoś nie ma tej gry w domu, można wyciąć elementy z papieru lub przygotować je z plasteliny. Warto by spróbować użyć liści, kasztanów, orzechów… A może zachęcić by uczniów do stworzenia tego typu gry z tego co mają w domu?
Weronika Górska-Wolniewicz – nauczycielka języka hiszpańskiego, metodyk z zakresu użycia TIK w nauczaniu (współautorka programu studiów podyplomowych na SWPS w Poznaniu) oraz ludolog z zamiłowania (członek PTN, PTBG, PAD). W czasie wolnym trener stepu amerykańskiego. Więcej informacji na stronie www.edubawa.pl.
programu edukacji empatycznej poprzez musicale “Poza słowami”,
certyfikowana trenerka Minimediacji SNO, trenerka języka serca.
Współorganizatorka IV edycji kursu Praktyka Współczucia (2022/2023).
Organizatorka i trenerka poznańskich grup ćwiczeniowych: empatycznej,
z Minimediacji SNO oraz Kręgów Naprawczych w Poznaniu.
Asystentka certyfikowanej trenerki z PbP Agnieszki Petlickiej.