No pewnie, że tak! Ale po kolei.
CoderDojo to inicjatywa programistyczna dla każdego (https://coderdojo.org.pl/).
W Polsce mamy 15 oddziałów CoderDojo, gdzie młodzi ludzie mogą bezpłatnie nauczyć się programowania, ale też rozwijać inne swoje pasje związane z informatyką.
Na zajęcia CoderDojo przychodzą przeważnie dzieci od lat 6, aż po młodzież ze szkół średnich. Pomagamy, doradzamy, kierujemy i wskazujemy dalsze możliwości. Zajęcia są bezpłatne, prowadzone przez dorosłych wolontariuszy – mentorów. Uczestników naszych zajęć nazywamy ninja, a na zajęciach obowiązuje tylko jedna zasada – bądź fajny.
Jestem mentorem w krakowskim CoderDojo i w soboty od 10.00 do 12.00 prowadzę zajęcia dla dzieci z kodowania.
Pewnej soboty zaproponowałam moim ninja (tak nazywamy dzieci uczące się kodowania na naszych zajęciach), aby wyszukali w Google stronę do nauki kodowania o nazwie CodeCommander.
Miałam na myśli stronę http://morrisgames.info/ w której sterujemy czołgiem używając jednego z pięciu poleceń: left, right, move, fire, wait. Naszym celem jest zniszczenie jednostek wroga.
W dobie popularnej gry o wdzięcznej nazwie tanki stwierdziłam, że to atrakcyjna propozycja.
Faktycznie – czołgi są świetne.
Jakież było moje zdziwienie, gdy po chwili odkryłam, że co prawda kodują wszyscy, ale widzę oprócz czołgów inną grę programistyczną!
W ten sposób odkryłam https://www.tynker.com/
Na tej stronie mamy więcej możliwych aktywności dla dzieci. Warto się zarejestrować, aby zapisywać swoje postępy.
Polecam na początek część o nazwie właśnie CodeCommander, gdzie używając bloków podobnych do Scratcha sterujemy rycerzem, magiem, łucznikiem itp.
Musimy zaprogramować działania każdej postaci osobno i oczywiście trzeba myśleć strategicznie, aby pokonać postaci wroga.
Bo kodowanie to świetna przygoda!
A jeśli ktoś ma jakieś pytania odnośnie CoderDojo, albo wspomnianych stron do nauki kodowania to proszę zadać je w komentarzu 🙂
Bernardeta Wójtowicz – nauczycielka matematyki i informatyki w III Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Kochanowskiego w Krakowie. Współpracuje z OCDN w Krakowie, prowadzi szkolenia dla nauczycieli i tworzy kursy e-learningowe, głównie z GeoGebry.
- Czy pomyłka może być kształcąca? - 4 lutego 2017