Biuro Uczuć Znalezionych – kreatywne pomysły na lekcje nie tylko wychowawcze

Każda okazja jest dobra, żeby popracować z naszymi uczniami „na emocjach”. W tym wypadku wspaniałym punktem wyjściowym jest krótki  film animowany „Lost property”, który w ciekawy sposób wprowadzi nas w tematykę uczuć i emocji.

Dzisiaj, nieco odmiennie, nie przedstawię jednego scenariusza zajęć, ale kilka pomysłów do wykorzystania  w pracy indywidualnej, w parach oraz grupach.

Struktura lekcji jest o tyle ważna, że powinna zawierać wprowadzenie (podanie tematu i celu zajęć), rozgrzewkę (np. podanie cechy charakteru/emocji/uczucia rozpoczynającej/ego się na pierwszą literę naszego imienia), wybrane zadanie (np. z zestawu poniżej) oraz podsumowanie (refleksję). To ostatnie jest bardzo istotne, można zadać proste pytania: Co spodobało Ci się najbardziej? Czego się dzisiaj nauczyłem/łam?

Pomysły na wykorzystanie filmu – praca w parach/grupach

  1. Stwórzcie/opowiedzcie  losy bohatera lub bohaterki, zanim się poznali (forma literacka lub komiks).
  2. Opowiedzcie historię przedstawioną w filmie, wykorzystując słowa: samotny, przygnębiony, radosny, szczęśliwy, zaskoczony.
  3. Zadajcie jak najwięcej pytań, na które nie odpowiada film.
  4. Stwórzcie plakat zawierający alfabet uczuć i emocji, które wywołuje film. Zobrazujcie go emotikonami. Uzasadnijcie swą opinię (np. E – empatia – to, co czujemy, oglądając film; P – przygnębiona bohaterka z powodu nieodnalezienia klucza).

Pomysły na wykorzystanie filmu – praca indywidualna

  1. Dopisz dalsze losy pary.
  2. Wyobraź sobie, że jesteś jedną z rzeczy znajdujących się w Biurze Rzeczy Znalezionych. Napisz swoją historię, uwzględniając uczucia i emocje.
  3. Wyobraź sobie, że bohaterka odnalazła zagubiony klucz. Napisz, co jest za drzwiami, które on otwiera.

Film można zatrzymać również w wybranym momencie i poprosić uczniów o dopisanie zakończenia, a potem porównać ich historie z tym, które przedstawiono w animacji.

Oczywiście moje pomysły to tylko część z morza możliwości, w jakich można poruszać się wokół tego filmu. Więcej, w języku angielskim, znajdziecie tutaj.

Grafika wpisu pochodzi z zamieszczonego poniżej filmu. 

FILM


Oktawia Gorzeńska jest dyrektorką Gimnazjum nr 1 w Gdyni – Szkoły z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka, ekspertką dramy, metod nieformalnych, koordynatorką projektów, trenerką, członkinią grupy Superbelfrzy RP oraz autorką bloga www.eduzmieniacz.com

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.