AR czyli rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego

napisała Joanna Heftowicz

fot. autorki

Uczniowski świat to świat przede wszystkim on line. Dzisiejszy uczeń nie rozstaje się wręcz ze swoim urządzeniem mobilnym i ma ciągły dostęp do informacji.

Staram się wykorzystać ten fakt na lekcji w miarę możliwości, bo walka z tym zjawiskiem nie ma sensu – byłaby to walka z wiatrakami, wszak mam do czynienia z pokoleniem cyfrowych tubylców. Dobrze wiem, że nie jestem w stanie powstrzymać wszechogarniającej mnie i moich uczniów cyfryzacji. Postanowiłam zatem na lekcji przyłączyć się do cyfrowego świata.

Chciałam pokazać uczniom, że urządzenia mobilne i aplikacje można wykorzystywać również na zajęciach w kreatywny sposób. Pomogła mi w tym książka, którą ostatnio znalazłam w sieci (mam tu na myśli publikację wydawnictwa Galaktyka) oraz zasada BYOD (Bring Your Own Device, czyli Przynieś Swoje Własne Urządzenie).

Kilka dni przed pierwszą lekcją dotyczącą „Małego Księcia” Antoine’a de Saint – Exupery’ego poprosiłam uczniów o zainstalowanie na smartfonach aplikacji, do której przekierowywał kod QR zamieszczony w zakupionej publikacji. Dzięki niej, niemal fizycznie będąc w świecie poznawanym przez Małego Księcia i mając obok siebie bohaterów utworu, uczniowie mogli rozmawiać o wartościach ponadczasowych, których dotyczy utwór Antoine’a de Saint – Exupery’ego, a więc przyjaźni czy miłości, ale także wirtualnie zaopiekować się kapryszącą Różą, wyrywać baobaby – symbole zła czy oswajać Lisa.
Potem przyszedł czas na pisanie artykułu prasowego „Świat dorosłych widziany oczami dzieci”, ale to już zupełnie inna historia.

Tłumnie oblegający egzemplarz książki uczniowie stwierdzili, że taka forma zajęć ma wpływ na zapamiętanie wyjątkowej treści utworu. A sam fakt, że ich zaskoczyłam, co otwarcie przyznawali, ma ogromne znaczenie dla mojego nauczycielskiego ego.

Podsumowując, pomysł wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości na lekcji języka polskiego (mimo wcześniejszych obaw, że gadżety przysłonią sens „Małego Księcia”) uważam za trafiony i zachęcam do wykorzystania tego narzędzia na lekcjach.



Joanna Heftowicz jest nauczycielką języka polskiego od 16 lat. Dotychczas pracowała tylko w gimnazjum. Lubi nowoczesne technologie i uwielbia zaskakiwać uczniów.

Podoba się? Podziel się z innymi.

2 odpowiedzi na “AR czyli rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.