Wszyscy jesteśmy zgodni, że trudnych tematów nie można unikać i zamiatać pod dywan. Trzeba stawiać im czoła i dostosowując przekaz do wieku dziecka, do jego potencjału intelektualnego i możliwości poznawczych mówić i tłumaczyć trudną rzeczywistość. Ważne, aby nasz przekaz i nasze rozmowy były szczere, prawdziwe i opierały się na prawdzie.
Jak zatem i czy w ogóle rozmawiać z dzieckiem o wojnie?
– Tak, rozmawiajmy. Dzieci mają dostęp do mediów i w końcu sami o tym usłyszą, a wtedy niepokoje i lęki mogą być większe.
– Dostosujmy przekaz do wieku dziecka.
– Nie odkładajmy rozmowy na później.
– Wojna jest zawsze zła, wynika z nieporozumień, uzurpacji i braku komunikacji. Konfliktów na różnych płaszczyznach. Ten przekaz każdy z nas musi dostosować do wieku ucznia i jego wrażliwości, ale także historycznej wiedzy.
– Mówimy przez pryzmat pokoju i tego, że to szacunek do każdego człowieka jest najważniejszy.
– Mówmy o trudnych, ale nie drastycznych stronach wojny.
– Miejmy kontrolę nad tym co nasze dzieci oglądają i czytają w sieci.
– Nie stygmatyzujemy mieszkańców Rosji.
– Nie traktujmy i nie opisujmy wojny przez pryzmat dobry/zły, czy też bohaterstwa. Wojna jest zawsze zła.
– Dajmy możliwość opowiedzenia dzieciom o swoich emocjach.
– Okażmy wsparcie i zrozumienie dla ich emocji.
– Pozwólmy dzieciom wykonać serce czy laurkę ze słowami wsparcia dla Ukrainy.
– Dostosujmy przekaz do wieku dziecka.
– Nie odkładajmy rozmowy na później.
– Wojna jest zawsze zła, wynika z nieporozumień, uzurpacji i braku komunikacji. Konfliktów na różnych płaszczyznach. Ten przekaz każdy z nas musi dostosować do wieku ucznia i jego wrażliwości, ale także historycznej wiedzy.
– Mówimy przez pryzmat pokoju i tego, że to szacunek do każdego człowieka jest najważniejszy.
– Mówmy o trudnych, ale nie drastycznych stronach wojny.
– Miejmy kontrolę nad tym co nasze dzieci oglądają i czytają w sieci.
– Nie stygmatyzujemy mieszkańców Rosji.
– Nie traktujmy i nie opisujmy wojny przez pryzmat dobry/zły, czy też bohaterstwa. Wojna jest zawsze zła.
– Dajmy możliwość opowiedzenia dzieciom o swoich emocjach.
– Okażmy wsparcie i zrozumienie dla ich emocji.
– Pozwólmy dzieciom wykonać serce czy laurkę ze słowami wsparcia dla Ukrainy.
Udostępniamy Państwu plakat, który mamy nadzieję pomoże w decyzji o tym, jak i kiedy z dziećmi rozmawiać o wojnie.
Dziękujemy Mateuszowi Łyskowi za pomoc w przygotowaniu plakatu.
Plakat można pobrać TUTAJ
Więcej przeczytasz TUTAJ
Zyta Czechowska - Nauczycielka Roku 2019. Edukatorka Roku 2024. Laureatka konkursu “Sukces pisany szminką, w kategorii- Edukatorka Przyszłości. Współautorka książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”. Właścicielka i dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli- Zyta Czechowska specjalni.pl.www.nodnzytaczechowska.pl
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
Pozostałe wpisy Zyta Czechowska (Zobacz wszystkie)
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025
- WSZYSTKO O ZRÓŻNICOWANEJ KLASIE - 31 lipca 2025
