Każdy nasz uczeń, ale również my dorośli przeżywamy bardzo trudny czas. Targają nami różnorodne emocje. Aby ułatwić nam wszystkim poradzenie sobie z nimi, warto z dziećmi i młodzieżą rozmawiać. Zapewnić, że wszystkie emocje są ważne, potrzebne i należy o nich mówić.
Dlaczego definiowanie emocji i ich okazywanie w sytuacjach tak traumatycznych jak np. wojna w Ukrainie jet potrzebne?
Ponieważ bez względu na to jakie one są, przyjemne czy nieprzyjemne, emocje dają energię i sprawiają, że myśli zaczynają się przeistaczać w konkretne działania. Bardzo często są impulsem do rekacji na to co je wywołuje. Motywują do podjęcia działania, intensyfikują wybrane doświadczenia i sygnalizują, że dana reakcja jest szczególnie ważna w danej chwili.
Pozwalają oczyścić myśli, wyrzucić niepokoje, lęki, obawy, ale także mają moc wpływania na zmianę naszych zachowań i spostrzegania rzeczywistości. Ponadto przeżywanie niektórych z nich może wydawać się trudne, szczególnie dla dzieci i młodych ludzi, ponieważ identyfikujemy i kojarzymy je z niepokojącymi i czasami nawet traumatycznymi sytuacjami i wydarzeniami w naszym życiu.
Ale nawet te nieprzyjemne myśli, emocje i doznania mogą pomóc nam wyciągnąć cenne wnioski na temat tego co nam zagraża, co możemy lub co już straciliśmy i są impulsem do chęci zmiany sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Dlatego ogromna rola nas dorosłych, rodziców, nauczycieli, by nie tylko pomóc uczniom rozumieć nasze emocje, ale przede wszystkim, by uczyć się ich każdego dnia i w każdej sytuacji.
Nie unikajmy zatem rozmów z uczniami o tym co się dzieje teraz w Ukrainie, jakie to ma skutki dla naszego państwa, świata, ale również dla naszych rodzin. Szczere zdefiniowanie tego co czujemy, czego się boimy i co mamy chęć zrobić pomoże w zniwelowaniu stresu, obaw i często nieuzasadnionych lęków.
Nie oceniajmy, nie wyśmiewajmy, nie bagatelizujmy tego co czują nasze dzieci, okażmy zrozumienie, wsparcie i po prostu bądźmy z nimi i dla nich.
Jeśli dla niektórym pomocne jest działanie, włączenie się nawet w najdrobniejsze akcje pomocowe, charytatywne, to pozwólmy na to i wspierajmy.
My podczas zajęć również podejmujemy tematykę związaną z emocjami, z nastrojami, które teraz wszystkim nam towarzyszą i dlatego udostępniamy również Państwu kilka naszych materiałów, które mogą być pomocne w określeniu swoich emocji i tym samym doskonalenia treningu umiejętności społecznych.
KARTY MOŻNA DOSTOSOWAĆ DO SWOICH UCZNIÓW.
MATERIAŁY DO POBRANIA TUTAJ
Aplikacja do rozpoznawania emocji TUTAJ
Sygnalizatory emocji TUTAJ
Więcej TUTAJ
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025
- WSZYSTKO O ZRÓŻNICOWANEJ KLASIE - 31 lipca 2025