
„Dzielimy się wiedzą 2” – warsztaty urbanistyczne dla dzieci i młodzieży
W ramach wspólnej inicjatywy Fundacji Zielonego Jamnika i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyły się drugie z cyklu warsztaty „Dzielimy się wiedzą”. Uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku mieli możliwość wzięcia udziału w realizacji zadań z zakresu zagospodarowania przestrzeni.
Uruchomiony wraz z początkiem 2019 roku projekt „Dzielimy się wiedzą” jest wspólnym przedsięwzięciem Fundacji i Uniwersytetu. Stanowi wkład obu podmiotów w realizację czwartego z globalnych celów zrównoważonego rozwoju – Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie. W trakcie drugich z cyklu warsztatów studenci kierunku Gospodarka Przestrzenna na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, członkowie Akademickiego Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej (AKNGP) przeprowadzili w Zespole szkół Specjalnych w Kowanówku dwa rodzaje warsztatów urbanistycznych adresowane do różnych grup wiekowych. Młodsi uczniowie pod okiem wolontariuszy tworzyli modele 3D swojego wymarzonego miasta. Starsi mieli z kolei trudniejsze zadanie – ich celem było wypracowanie koncepcji zagospodarowania terenu wokół swojej szkoły, poprzedzone spacerem badawczy. Wszyscy uczestnicy dowiedzieli się na czym polega zawód planisty przestrzennego, mieli szansę poznać elementy składowe miasta i zasad, według których ono funkcjonuje.
– „Dzielimy się wiedzą” to projekt wieloetapowy. Drugie spotkanie z młodzieżą w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku miało formę warsztatów urbanistycznych zorganizowanych przez studentów Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych. Uczniowie mogli zdobywać wiedzę i umiejętności w nietypowy i inny od codziennych zajęć szkolnych sposób. Studenci zaś, mieli okazję bezpośrednio współpracować z uczniami ze szkoły dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Warsztaty to świetna okazja do wzajemnego poznania się i wspólnego działania – powiedziała dr Beata Tylewska – Nowak z Zakładu Pedagogiki Specjalnej, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM.
Tak niecodzienne zadanie wzbudziło ogromne zaangażowanie wśród uczniów jak
i studentów. Powstałe prace zaskoczyły nauczycieli i prowadzących warsztaty. Okazało się bowiem ze każdy z uczestników miał swoją wizję idealnego miasta i aktywnie uczestniczył
w jej realizacji.
– Bardzo się cieszę, że inicjatywa „Dzielimy się wiedzą” jest kontynuowana przez kolejną grupę studentów-wolontariuszy i niesie ze sobą tak atrakcyjne dla uczniów przesłanie. W ZSS
w Kowanówku realizujemy różnorodne niekonwencjonalne projekty, ten jednak dał nam możliwość spojrzenia na przestrzeń wokół nas z zupełnie nieznanej strony i pokazania
w jakim stopniu opanowaliśmy trudną umiejętność pracy zespołowej – oceniła spotkanie Zyta Czechowska koordynator akcji i nauczyciel w ZSS w Kowanówku.
Organizacyjny aspekt przedsięwzięcia wzięła na siebie Fundacja Zielony Jamnik – na pomoc bezbronnym działająca przy Solaris Bus & Coach S.A., która od lat wspiera Zespół Szkół Specjalnych w Kowanówku, należący do grona jej stałych beneficjentów.
– Globalne cele zrównoważonego rozwoju to zapisy w dokumencie ONZ, które powinny mieć przełożenie na codzienne działanie w życiu osobistym i w biznesie. Nasza Fundacja jest niewielką strukturą organizacyjną działającą tylko i wyłącznie w formie wolontariatu. Tym bardziej nas cieszy to, że możemy konsekwentnie realizować z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza ten ambitny i ze wszech miar społecznie potrzebny projekt – dodała Krystyna Woźniak Członek Rady Fundacji oraz Wiceprezes Solaris Bus & Coach.














Kolejne warsztaty dla uczniów są już zaplanowane, odbędą się w maju i będą dotyczyły teatru. Uniwersytet prowadzi akcję rekrutacyjną dla studentów zainteresowanych udziałem w kolejnych inicjatywach realizowanych w ramach programu. Ich kształt i zakres będzie zależał od inicjatywy studentów, którzy zechcą podzielić się swoją wiedzą z uczniami ZSS
w Kowanówku, do czego Uniwersytet, Fundacja i Solaris gorąco namawiają.
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025
- WSZYSTKO O ZRÓŻNICOWANEJ KLASIE - 31 lipca 2025
