W jaki sposób nauczyciel może skuteczniej realizować w swojej szkole programy edukacyjne i treści podstawy programowej?
Odpowiednio dobrane i estetycznie wykonane pomoce dydaktyczne stanowią źródło bodźców sensorycznych i podnoszą efektywność stosowanych metod nauczania.
Poprzez obserwację, eksperymentowanie, opisywanie, wyjaśnianie, ocenianie, przewidywanie i komunikowanie rezultatów swych działań uczniowie kształtują umiejętności konieczne do interpretowania zaobserwowanych faktów środowiskowych.
Pomoce dydaktyczne zachęcają do działania, pobudzają aktywność i kreatywność uczniów. Pomagają w zrozumieniu treści edukacyjnych, usprawniają motorykę i percepcję wzrokową.
Doskonalenie manualne, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, usprawnianie motorki małej i dużej oraz niwelowanie niezgrabności ruchowej to podstawowe zadania terapeutyczne i edukacyjne w szkole specjalnej, ale także w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Każdy z naszych uczniów wymaga takiego usprawniania.
Podczas zajęć edukacyjnych, ale przede wszystkim zajęć korekcyjno-kompensacyjnych pedagodzy, terapeuci i nauczyciele podejmują szereg zadań, aby w kreatywny, atrakcyjny dla uczniów sposób skorygować i usprawnić różnorodne zaburzenia.
Firmy handlowe prześcigają się z ofertami pięknych, kolorowych pomocy dydaktycznych i terapeutycznych, których cena najczęściej przekracza możliwości rodziców, nauczycieli, ale również szkoły.
Dlatego warto wykorzystać własne umiejętności, pomysłowość i kreatywność uczniów, aby powiększyć swój warsztat
pracy i wesprzeć proces edukacyjno-terapeutyczny za pomocą własnych pomocy dydaktycznych.
Są to najczęściej niesztampowe rozwiązania, które zachęcają swoją kolorystyką, użytecznością i estetyką wykonania do ich wykorzystania.
My w ramach lekcji przysposobienia do pracy i zajęć dodatkowych przygotowujemy z uczniami różnorodne pomoce dydaktyczne, które swoją funkcjonalnością, estetką i bogatą kolorystyka zachęcają uczniów do ich zastosowania w procesie edukacyjnym ale również podczas zabawy.
Pomocy dydaktycznych mamy już tak wiele, że przy współpracy innych nauczycieli zorganizowałyśmy wystawę prac, w świetlicy szkolnej. Uczniowie byli zachwyceni, a nauczyciele chętnie korzystają z naszej bazy pomysłów.
Rezultaty naszej pracy na poniższych zdjęciach.
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówk
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025
- WSZYSTKO O ZRÓŻNICOWANEJ KLASIE - 31 lipca 2025




2 odpowiedzi na “Baza pomysłów na pomoce dydaktyczne – u specjalnych”
Kreatywność w przypadku w/w nauczycielek nie zna granic. Swoją pasją i zaangażowaniem w pracy dydaktycznej dają przykład i motywują do pracy wielu innych nauczycieli,na przyklad tak młodych stażem jak ja. Ich efekty pracy są precyzyjne, estetyczne oraz dopasowane do odpowiednich potrzeb i możliwości uczniów niepelnosprawnych. Przykład wykonanych pomocy dydaktycznych zachęca do działania…wystarczy chcieć 🙂
Ja polecam jako uzupełnienie – gry planszowe. Sporo jest dostępnych za darmo na http://www.debinski.edu.pl/