Ucząc dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak najczęściej wykorzystujemy naturalną aktywność dziecka stosując takie metody nauczania, które nam w tym pomagają. Udowodniono, że ludzie słuchając lub czytając zapamiętują 10%; 30% tego co widzą, ale aż 90 % tego w czym sami uczestniczą. Zatem może warto wykorzystać gry planszowe?
W naszych działaniach zależy nam najbardziej na tym, aby uczniowie poznawali świat w działaniu, na lekcjach prowokujemy do aktywności, wykorzystując nie tylko TIKowe narzędzia. Często sięgamy również po kreatywne pomoce i po gry planszowe. Gry to jedna z ulubionych aktywności większości uczniów. Dzieci współzawodniczą ze sobą w ramach określonych reguł, a przy okazji przyswajają treści, które chcemy żeby zapamiętali. Poza tym mają możliwość sprawdzenia siebie, swojej wiedzy oraz swoich umiejętności. W pracy korzystamy nie tylko z gotowych gier planszowych, ale często gry tworzymy same dostosowując je do umiejętności i możliwości uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Tak powstała gra pt. ,, Interpunkcyjny wyścig”.
Nasi uczniowie często mają duże kłopoty z prawidłowym stosowanie znaków interpunkcyjnych. W dłuższych wypowiedziach pisemnych, pojawiają się liczne błędy interpunkcyjne. Gra, którą stworzyłyśmy pozwoli w zabawny i ciekawy sposób wyćwiczyć te umiejętności. Polega o na tym, że każdy z uczestników gry dostaje karty, na których znajdują się zdania. W zdaniach brakuje określonych znaków interpunkcyjnych. Dziecko, które prawidłowo wstawi brakujący znak przesuwa się na pierwsze(licząc od STARTU) wolne pole z tym właśnie znakiem. Osoba, która pierwsza dotrze do mety wygrywa wyścig.
http://www.specjalni.pl/2016/08/uczac-dzieci-ze-specjalnymi-potrzebami.html#more
Realizując projekt edukacyjny „Na ludowo”, skupiamy się w okresie Święta Niepodległości na utrwalaniu wiadomości o Polsce, ale także o naszym regionie. Dlatego przygotowujemy szereg pomocy dydaktycznych, gier planszowych i interaktywnych ćwiczeń, które z pewnością ułatwią naszym uczniom to zadanie. Do utrwalania treści patriotycznych i związanych z naszym krajem proponujemy wykorzystanie opracowanej przez nas gry planszowej pt. „Polska- mój kraj”.
Zasady gry:
Uczniowie rzucają kostką do gry, przesuwają się po planszy zgodnie z ilością oczek. Ustawiając pionek na konkretnym polu, musi odpowiedzieć na pytanie z danej kategorii. Jeśli mu się to uda, może pozostawić pionek, jeśli nie wraca na poprzednie pole. Wygrywa ten, kto pierwszy pokona planszę. Pytania zapisane są na osobnych kartach, zgodnych z kategoriami.
http://www.specjalni.pl/2016/11/realizujac-projekt-edukacyjny-na-ludowo.html#more
Gra- wyścig z tabliczką mnożenia. Gry planszowe są jedną z najbardziej skutecznych i lubianych przez uczniów pomocy dydaktycznych, które nie tylko efektywnie pomagają w przyswajaniu różnych treści, ale przede wszystkim angażują i integrują uczniów. Czy są pomocne w nauce tabliczki mnożenia? Z pewnością tak. Dlatego opracowałyśmy grę, która ma za zadanie nie tylko wdrożyć uczniów do kreatywnego uczenia się przez zabawę, ale przede wszystkim doskonalić i utrwalać tabliczkę mnożenia.
Zasady gry:
2-3 uczniów biorących udział w grze, ma za zadanie jak najszybciej pokonać wyścig, przemieszczając się do mety. Do gry potrzebna jest kostka, której ściany są w kolorze kwadratów z działaniami mnożenia. Uczeń może przemieścić swój pionek na najbliższy kwadracik z kolorem, który wylosował, jeśli właściwie wskaże iloczyn dwóch liczb znajdujących się na tym polu. Wygrywa ten, kto pierwszy dojedzie do mety.
Grę można modyfikować, według uznania i kreatywności osób grających. Ustalić można dodatkowe punkty, które zdobywać będą gracze, np. po wylosowaniu danego koloru. Dodatkowo np. za właściwe wskazanie iloczynu liczb na kolorach żółtych gracz otrzymuje dodatkowo 5 pkt, na niebieskich 10 pkt i tak dalej. Dodatkowo można wydrukować takie kwadraciki, które uczeń podczas gry zbiera, a na samym końcu podlicza punkty. Wówczas nie ważne jest kto pierwszy dotarł do mety, ale ile uzbierał punktów.
U uczniów, którzy mają duże trudności z opanowaniem tabliczki, albo nie są w stanie jej opanować ze względu na stopień swojej niepełnosprawności intelektualnej można grę wykorzystać z użyciem wsparcia w postaci planszy z tabliczką mnożenia, z której będą mogli korzystać, a przy okazji ćwiczyć pamięć i dobrze się bawić. Gra powstała w programie Photoshop, którego wykorzystujemy dzięki firmie Cortland. Grę można pobrać poniżej. Miłej zabawy z tabliczką mnożenia. http://www.specjalni.pl/2016/09/gra-wyscig-z-tabliczka-mnozenia.html#more
Rozpoznawanie części mowy, to trudna umiejętność. Dlatego stworzyłyśmy grę planszową, która pozwala ćwiczyć
rozpoznawanie rzeczowników, czasowników i przymiotników poprzez zabawę i współpracę.
Uczniowie rzucają kostką, na której znajdują się nazwy części mowy. Po wylosowaniu np. rzeczownika uczeń wyszukuje pierwszy, licząc od startu, rzeczownik i stawia swój pionek na tym polu. Ten kto pierwszy dotrze do mety wygrywa http://www.specjalni.pl/2016/08/nasi-uczniowie-maja-duze-problemy-z.html#morewyścig.
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Entuzjastki nowoczesnych technologii w nauczaniu. Należą do grupy SuperbelfrzyRP i SuperbrlfrzyMini. Autorki blogów www.specjalni.pl oraz TIKzklasą.
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025
- WSZYSTKO O ZRÓŻNICOWANEJ KLASIE - 31 lipca 2025

