Zbliża się Mundial, więc nie może w naszej szkole zabraknąć działań z nim związanych, przy okazji doskonalących pewne umiejętności, niwelujących dysfunkcje i wyrównujących deficyty w zakresie np. logicznego myślenia i orientacji przestrzennej.
W związku z tym mamy propozycję kilku ćwiczeń na macie Mistrzów Kodowania, ale wy możecie je zrobić na planszy edukacyjnej lub kratownicy, wprowadzających w atmosferę mistrzostw.
Na początek kategoryzacja, czyli ułożenie pionowych kolumn z piłek w tym samym kolorze, wprowadzenie warunków np. niebieskie piłki muszą być położone przy zielonych itd. następnie dopełnianie do 10 piłek, piłeczkowe sudoku, no i najlepsze…wyścig pt. „Mundialowy wyścig”, czyli kto pierwszy przedostanie na drugą stronę swoją piłkę, przesuwając się o tyle miejsc, ile wskaże wyrzucona kostka, Na deser znajomość państw biorących udział w mistrzostwach i rozpoznawanie ich flag oraz zabawa pt. „Mundialowy mistrz strzelców”.
Opis gier na kratownicy i macie:
1. „Mundialowy król strzelców”
– Gra polega na tym, że na macie rozkładamy kilka kolorowych piłek na dowolnym miejscu. Dzieci najpierw wskazują współrzędne tych piłek, a następnie losują wizerunki piłkarzy i poruszają się po macie ruchem szachowym 2 kroki w przód lub w tył i jeden w prawo lub w lewo. Jeśli na trafi na pole z piłką to ją zabiera i trafia ona na konto piłkarza. Ten piłkarz, ktry na koniec gry zbierze najwięcej punktów, ten wygrywa. Dodatkowo możemy uatrakcyjnić grę i wprowadzić element matematyki polegający na doskonaleniu dodawania liczb i wtedy wcześniej ustalamy punkty, które odpowiadają konkretnemu kolorowi piłki. Ta osoba, która zbierze najwięcej punktów, ta wygrywa.
– Druga wersja gry polega na odczytywaniu współrzędnych flag państw biorących udział w mundialu, a dodatkowo trzeba wskazać jakiego państwa to flaga. Młodsze dzieci na początku mogą korzystać ze źródeł i sprawdzać w Internecie, albumie, książce czy informatorze z flagi jakie to państwo. Piłkarze zbierają flagi i zwycięzcą jest ten, który uzbiera ich najwięcej.
Do tego ćwiczenia przygotowałyśmy kartę pracy. Po ćwiczeniach ma macie, dzieci mogą wypełnić kattę pracy. Ich zadaniem jest odczytanie współrzędnych flag, wpisanie jakiego państwa to flaga. Udostępniamy kartę pracy w wersji edytowalnej, aby można było sobie pozmieniać flagi.
2. „Mundialowy wyścig do mety”
Dzielimy uczniów na 2 grupy, które zajmują miejsca po obu stronach maty. Kazda drużyna otrzymuje po 10 piłek tego samego koloru i ich zadaniem jest jak najszybsze przerzucenie piłek na drugą stronę przesuwając się o tyle miejsc ile wyrzucimy na kostce- zasady jak w grach planszowych, przy samym końcu musimy wyrzucić tyle oczek ile brakuje miejsc do mety. Jeśli mamy więcej uczniów, to każdemu z nich możemy przypisać po 1 lub 2 piłki. Dzieci w tym ćwiczeniu uczą się przeliczania, obierania strategii, współpracy w grupie.
Dopełnianie do 10.
Dopełnianie do 10. Układamy w rzędzie po kilka piłek w danym kolorze, ale mnie niż 10. Dzieci mają za zadanie przeliczyć je i i dołożyć tyle piłek, ile brakuje do 10.
Kategoryzacja z warunkami
Zadaniem uczniów jest ułożenie w kolumnach piłek, w tym samym kolorze. Jedna kolumna to ten sam kolor. Następnie prosimy o przeliczenie piłek. Pod kolumna dzieci mogą ułożyć odpowiedni liczman lub liczbę.
Kolejne zadanie polega na wprowadzeniu warunków do ćwiczenia. Daje dzieciom polecenie, aby ułożyły piłki tak, by np. niebieskie znajdowały się się przy czerwonych, zielonych lub innych. Inny warunek może brzmieć, co druga piłka w kolumnie musi być odwrócona, lub piłki w kolumnie C musza być odwrócone.
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii oraz prelegentki na ogólnopolskich konferencjach i autorki publikacji. Ekspertki ds. awansu zawodowego nauczycieli. W 2017 roku w uznaniu szczególnych osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych otrzymały Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025
- WSZYSTKO O ZRÓŻNICOWANEJ KLASIE - 31 lipca 2025




