Całkiem niedawno zgłosiła się do mnie po pomoc Barbara Chyłka – dyr. szkoły w Chrząstowicach k/Opola z prośbą o pomoc. Otóż potrzebowała stworzyć pracownię informatyczną praktycznie od zera, gdyż komputery, które posiadała, nie nadawały się już zupełnie do niczego.
Jej potrzeby można opisać w skrócie jako:
- jak najwięcej stanowisk komputerowych dla uczniów
- system z centralnym serwerem, aby uczniowie mogli zapisywać swoje dane w jednym miejscu
- najnowsze wersje oprogramowania
- zarządzanie komputerami uczniowskimi (włącz,wyłącz, przejmij ekran itp…)
Wolność w oprogramowaniu – to mój wybór.
Wszyscy, którzy mnie znają, wiedzą – jestem fanem oprogramowania na licencjach GPL i pochodnych, gdyż dają one nam, użytkownikom, 4 podstawowe wolności:
- wolność uruchamiania programu w dowolnym celu (wolność 0)
- wolność analizowania, jak program działa i dostosowywania go do swoich potrzeb (wolność 1)
- wolność rozpowszechniania niezmodyfikowanej kopii programu (wolność 2)
- wolność udoskonalania programu i publicznego rozpowszechniania własnych ulepszeń, dzięki czemu może z nich skorzystać cała społeczność (wolność 3)
Dzięki temu mogę zaproponować nauczycielom i uczniom wiele ciekawych programów, które instaluję od razu na serwerze i mogą z niego korzystać bez obawy, że ktokolwiek posądzi ich kiedykolwiek o kradzież czy też marnotrawienie środków finansowych.
Powyższe dwa programy to tylko ułamek tego, co może mieć szkoła dzięki otwartemu oprogramowaniu. Wymienię tu jeszcze kilka innych przykładów:
- Audacity, Kdenlive, RythmBox, Musescore – to programy do edycji dźwięku, obrazów, nieliniowej obróbki filmów, do tworzenia zapisów nutowych
- Gimp, Pinta, MyPaint, Scribus, Inkskape, LibreCad – to programy do edycji grafiki rastrowej, wektorowej, czy wspomagania projektowania CAD, tworzenia DTP
- Libre Office, Free Plane, Kig, Kmplot, GeoGebra, Maxima – pełny pakiet biurowy, programy do tworzenia map myśli, do wspomagania nauczania matematyki
- Pełne środowiska programowania, jak C, Python, LOGO, Java, Pascal, Basic – wszystko, czego potrzeba do prowadzenia zajęć z programowania
- środowisko robota sterowanego na ekranie (Reeborg robot) – zgodnego z nową podstawą programową
Centralny serwer i zarządzanie użytkownikami.
Serwer posiada system zarządzania klasą Epoptes, który pozwala oglądać ekrany, przejąć całkowitą kontrolę nad zdalnym terminalem. Można także:
- wysłać komunikat na ekran ucznia lub grupy uczniów
- wyłączyć lub zresetować zdalny terminal
- zablokować terminal (kiedy wymaga się skupienia na nauczycielu)
- zdalnie uruchomić żądaną aplikację (np. przeglądarkę z określonym adresem strony internetowej lub arkusz kalkulacyjny)
Dzięki temu oprogramowaniu możliwe jest uruchomienie (poprzez Wake on LAN) wszystkich 12 stacji w pracowni – w ten sposób cała pracownia jest gotowa do pracy w ciągu.. niecałych 2 minut 😉
Wideo – jak uruchamiają się komputery.
Również wyłączenie wszystkich stacji trwa bardzo szybko, bo w ciągu 15 sekund jesteśmy w stanie wyłączyć wszystkie komputery w pracowni.
Serwer centralny ma następującą konfigurację:
- procesor Core i5
- 8 GB RAM
- 120 GB SSD (system operacyjny) i 1 TB SSHD (dane użytkowników)
Komputery mają następującą konfigurację sprzętową:
- procesor Core i3
- 4 GB RAM
- brak dysku twardego (system operacyjny i dane z serwera)
Dzisiaj przez około 4 godziny prowadziłem szkolenie dla nauczycieli, którzy maja korzystać z tej pracowni. Nauczycielki wczesnoszkolne, językowcy (angielski i niemiecki), nauczycielka muzyki, języka polskiego, matematyki – każda z tych osób znalazła coś dla siebie. Mam nadzieję, że będą wykorzystywać oprogramowanie do pracy z dziećmi. Dla mnie dużą ocena mojej pracy był fakt, że nie siedzieli jak na „tureckim kazaniu”, tylko bawili się programami, wymyślali sposoby jego wykorzystania.
Słowa pani dyrektor – najcenniejsze:
Nie sądziłam, że z ta pracownią otrzymam aż tak wiele. Jest super.
Jeśli interesuje Was, ile szkoła zapłaciła za całość, czy to, co tu napisałem, jest prawdą – zadzwońcie tam i zapytajcie się bezpośrednio: https://szkola-chrzastowice.pl.tl/
Oczywiście mam też dla wszystkich ciekawą ofertę – jeśli chcecie mieć taki system „za darmo” – możecie! Dla wszystkich udostępniam za darmo wersję systemu na pojedynczy komputer, więc wolno wam pobrać to i zainstalować sobie na komputerze, np. jako drugi system operacyjny.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022